söndag 4 mars 2012

Sew along Weekender - Del 2 forts.

Tänkte att vi smyger igång sömnaden idag genom att jag visar lite om passpoaler och hur vi börjar sy de stora ytterfickorna. Innan du börjar sy tänkte jag tipsa om att spola upp ett par tre spolar med den tråd du tänkt använda. På det viset behöver man inte irritera sig när undertråden tar slut. Fiffigt va? Nu är du redo att börja sy!



1) Börja med att pressa fast Habalonet mot din ena stora "Large Pocket Panel". Jag pressade från tygets rätsida, ca 15 sekunder över hela fickan för att Habalonet ska fästa ordentligt. Sedan lade jag det tunna vlieselinet över Habalonet och pressade ca 8 sek på varje ställe så att allt fäste. Renklipp därefter kanterna från överflödigt vlieseline:



Dags att förbereda passpoalbanden. Bra att tänka på är att göra passpoalerna lite längre, så att de sticker ut en bit på varje sida. Så himla surt om man syr och så är det lite för korta!

2) Klipp till passpoalerna genom att mäta upp ca 4 cm breda remsor. Jag använde en bit snedslå som jag pressade öppen och använde som mall. Fungerade klockrent!



Vik ditt tyg hörn mot hörn så att du hittar diagonalen. Jag brukar använda skärmatta och kniv. Först skär jag bort den dubbelvikta kanten och fortsätter sedan att skä'ra utifrån min mall, ca 4cm breda remsor. Går naturligtvis lika bra att använda sax. Tänk på att markera så att du får jämna fina remsor!


3) Du kommer att behöva förlänga dina remsor. Det finns en jättebra beskrivning i mönstret och här kommer ytterligare en bild: Lägg omlott och sy med raksöm och pressa sedan isär sömmen:




4) Dags att ta fram passpoalsnöret och lägga in i remsan.






5) Byt till din blixtlåspressarfot och sy ganska nära snöret. Tänk på att du i nästa steg ska kunna sy till vänster om den här sömmen. Sy alltså inte alltför nära snöret, utan lämna lite utrymme för ett par sömmar till:




6) Lägg passpoalen räta mot räta med stora fickan och sy en söm till vänster om din första söm:


7) Ta fram foderdelen och lägg den räta mot räta:




8) Nåla ordentligt igenom alla tre tyglager för nu ska du försöka sy så nära snöret som möjligt. Alltså så långt åt vänster som du bara kan. På så vis syns inte de tidigare sydda sömmarna när du vänder arbetet rätt:



 9) Sy avslutningsvis en stickning från rätsidan genom alla tyglager:



10) Sy även en stickning runt kanten så att båda tyglager sitter i hop:


Upprepa alla stegen med den andra stora fickan.

Bra jobbat såhär långt! Nästa gång vi ses ska vi sy fast handtagen på fickorna, fästa fickorna på sidstycket och sy passpoalerna runt om sidstyckena. Men det blir på lördag! Sy säkert fram till dess :)

4 kommentarer:

  1. Hej alla weekender-sömmerskor!
    Bibbi har en jättebra tut på sin hemsida om passpoalsömnad, bla att man kan sätta symaskinsnålen i olika positioner.
    MVh Kristina Bohman

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag hittade hit för ett tag sedan och såg din Sew Along om en klänning. Den var då redan avslutad.
    Har inte förstått om detta är något du har med enbart dina vänner eller om detta är något andra oxå kan få hänga med på.

    Själv kan jag inte mycket om sömnad än..men tycker att det verkar helt fantastiskt roligt att få vara med på en swe along.

    Om andra får hänga på..finns det möjligheter för mig att få vara med men såhär lite eftersläpandes??

    Hur gör man då för att köpa mönster mm..
    Skulle bli glad om du orkade svara mig.
    Med vänlig hälsning
    Aneta
    Aneta.kopec@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej Agneta!

    Alla får vara med! Det är det som är tanken med hela Sew alongen. Att man deltar efter sin egna förmåga och när man vill. Mönstret till just Weekend väskan är slutsålt, men kommer in i butiken i nästa vecka igen. Kika gärna in i min webbutik: www.karinottilia.se
    Välkommen med Agneta!

    SvaraRadera
  4. Phu nu är jag äntligen klar så här långt. Superbra beskrivet som alltid Karin. Nu lite gos med lillfisen innan det är dags att gå på nästa steg!

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin