måndag 12 oktober 2009

Röd-svarta husvagnar



Det var på tiden att M fick något sytt. Det var ett bra tag sedan nu och jag ska erkänna att jag försöker fasa in henne på andra färger än rosa, mörkrosa och skrikrosa... Lila funkar ju också... Är så urless på hennes rosa period och drömmer tillbaka till tiden då jag kunde välja kläder till henne. Kärt besvär i och för sig, men när ens jänta mer eller mindre sett ut som en disney-prinsessa de senaste två åren, kanske ni kan förstå att man börjar tröttna. Visst blev hon fin i husvagnar från JNY Design och matchande svart tröja i tyg från Jofotex? Jag bandkantade med husvagnstyget och fållade med röd tråd nertill på tröjan. Mina namnlappar är helt slut och jag väntar sedan en tid på nya från Mina namnband. Istället blev det restbiten från bandkantningen som fick agera "lapp".

Dagens sytips: Att sträcka tyget lite lagom när man stickar ner overlocksömmen. Jag gjorde den snabba resårfållen a la Gekko. Valde sedan att sticka ner den med raksöm. Jag brukar alltid välja en raksöm med lite längre stygnlängd och dra lite lagom i tyget. Drar man inte lite i tyget medan man stickar ner sömmen finns en risk att den spricker när man drar ut midjeresåren, som det var i det här fallet.

Hoppsan... Ett litet sytips... Vill inte alls påstå att jag är något proffs, men tänkte ta bloggandet ett steg till och bli bättre på att tipsa andra om vad man kan tänka på. Jag uppskattar själv användbara sytips lite här och där!
Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Oh vad fina de blev. Lagom vidd på benen till mormors lilla sparris. Tröjan blev också bra. Pussa på henne. kram mam

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin