måndag 11 juli 2011

Lapptäcke till liten

Igår var vi som sagt var på tvåårskalas och vilket kalas sen! Äntligen fick vi komma på barnkalas hos P och T. Som vi alla längtat efter deras lilla guldklimp!
Det bjöds på massa gott födelsedagsfika och lillens favoritfigur är Lilla Spöket Laban, så en tårta formad som lillspöket hade min syster knåpat ihop. En toppendag med en toppenkille som nu är fyllda två!

Kolla in snapshotsen på kidsen i soffan som inte vill sitta stilla...

Ja, så var det lapptäcket... Min syster sa direkt att hon ville ha ett överkast/lapptäcke när hon såg flygplanstyget från Kokka. Tanken var att när hon fick lite mera tid :) då skulle hon ge sig i kast med ett lapptäcke... Hmmm... Om lillkillen skulle få sitt täcke innan han fyller moppe så var det lika bra att börja sy. Storasyster som man är, får man ta sitt ansvar ;)

Hur? Superenkelt med hjälp av rutigt flygplanstyg som jag kviltade med tunn vadd. Kvilta är i det här fallet lika med att sy sömmar mellan alla rutor kors och tvärs. Sedan använde jag det turkosa prickiga kokkatyget till bakstycke.
Innan jag vändsydde täcket valde jag att brodera namn och datum på en bit tyg som jag sydde fast på bakstycket. Jag avslutade med att sy igen vändningshålet med osynliga stygn för hand. Visst blev det fint?

Materialåtgång för lapptäcke med måtten 100 x 150 cm: 

Echino Nico Plane 1,5m (1,10  m bredd).
Echinio Red Polka Dot Turkos 1 m (1,5 m bredd).
Tunn vadd: 1 m

Total materialkostnad ca 500kr.































- Posted from my iPhone

2 kommentarer:

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin