måndag 2 januari 2012

Små necessärer och lite ilska...








Eftersom jag blev så glädjerusig av presenten jag fick av min syster, rann inspirationen till ordentligt och jag satte mig för att sy på direkten. När jag fick högen med tyger i olika matchande mönster, visste jag direkt att jag skulle "fross-sy" necessärer. Jag älskar att sy små fodral av olika slag och jag riktigt njuter av den sömnaden. Dessa fodral är mer eller mindre quiltade alla tre och det gör att de blir lagom mjuka och fluffiga. Jag tycker också om att ha ett fint fodertyg så att man blir lite extra glad när man kikar in i det lilla fodralet.

För övrigt så känner jag mig lite extra stolt såhär på eftermiddagen. Lilla M och jag var på Lindex för att leta efter vanliga linnen att ha under hennes tunikor och klänningar. Det är inte helt lätt att hitta vanliga linnen och jag har sytt ett helt gäng förut, men denna gång tänkte jag kolla in rean i hopp om att slippa sy. PoP säljer dem bara sommartid, KappAhls var slut. Till slut hamnade vi på Lindex och när jag står och kikar bland underkläderna i jakt på dessa linnen inser jag att inga linnen finns. Däremot BH-aktiga toppar för barn från 122/128 att köpa. Jag höll på att tuppa av. Haffade butikschefen och frågade varför de säljer dessa barn-BH:ar. Hon höll inte med mig och menade att det finns många mammor (bara det att det är mammor och inte föräldrar) som vill köpa sådana plagg till sina döttrar. Suck! Vi hade en ganska lång och intressant diskussion som slutade med att hon ursäktade sig att de som butik inte kan göra något, utan uppmanade mig att kontakta huvudkontoret istället.

Hur som helst så sa jag ifrån och det är jag stolt över. Många bäckar små. Det viktigaste av allt var att min 7-åring var med och att jag visade för henne att man kan säga ifrån när man tycker att något känns galet och att det är viktigt att alltid göra sin röst hörd. Heja mig själv!

Posted by Picasa

13 kommentarer:

  1. Bra gjort! Jag kruppar också på såna där saker. Det är ju helt galet! Låt barn vara barn och slippa tonårens våndor med utseendefixering och allt vad det heter... Gott nytt år förresten!

    SvaraRadera
  2. Du gjorde helt rätt när du sa ifrån. Ibland blir man ganska förvånad när man ser vilka kläder en del flickor har på sig i skolan. Jag fattar inte hur föräldrarna kan skicka sina barn i dessa kläder.

    Söta necessärer! Det är roligt att sy små väskor och påsar till allehanda saker.

    SvaraRadera
  3. Det är ju helt sjukt. Kalsonger till pojkar är inte lätt heller om man inte vill ha könsstereotypa tryck på.

    Finns inte linnen på Åhlens? Jag har för mig att deras egna märke har linnen även nu, fast kanske inte i så många färger.

    SvaraRadera
  4. Tack för pepp! Jag är fortfarande stolt över att jag orkade säga ifrån :) Inte alltid man orkar när man står i en butik full med folk. Jag riktigt kände hur halva butiken stannade upp när jag stod och morrade ;)

    SvaraRadera
  5. heja dej...! Önskar att vi var fler som sa ifrån lite oftare, inklusive mej själv, då kanske det verkligen skulle ta skruv!

    SvaraRadera
  6. Att köpa till ett barn låter galet men det finns ju faktiskt flickor som inte drar större storlek än 128 när dom hamnar i puberteten o börjar få kvinnliga former.

    SvaraRadera
  7. Jättesöta necessärer, finfina tyger att kombinera ihop!

    Bra, att du sa vad du tyckte i affären!

    Just Lindex har jag morrat på också vid ett tillfälle för många år sedan: Köpte en present (en unisex tröja) till en 3-åring, skulle få en presentkartong och expediten höll fram en rosa och en blå kartong och frågade om det var till en pojke eller flicka. Jag svarade då att den var till ett _barn_ och hon kunde skicka med viken kartong som helst...det blev mycket besvärligt för henne, hon frågade en gång till men när jag svarade samma sak igen så gav hon mig mycket tveksamt en blå kartong :)
    Men när jag själv jobbade i barnklädesbutik träffade jag många som tänkte ganska trångsynt i färgvärlden ;)

    SvaraRadera
  8. Tummen upp för dig!

    Och vilka fina necessärer!

    SvaraRadera
  9. Supersöta små neccesärer! Jag förstår din glädje över dessa små! :)


    Bra talat på Lindex också, det är bra konstigt det där.

    SvaraRadera
  10. Heja, Karin! Jag håller fullständigt med dig!

    SvaraRadera
  11. Härliga necessärer och fint att du sa ifrån på Lindex! Om tillräckligt många protesterar så kanske det händer något.

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin