måndag 27 augusti 2012

Sew along Minorujacka del 3





Hoppas att ni har haft en härlig helg! Min helg har varit härlig, men intensiv. (Därav en blogg/facebook/mailpaus igår.) Lite skönt att det är måndag...


Del 3:
Idag tänkte jag visa steg 1 tom 4:
  • Sy i ärmarna och sy stickningar
  • Sy rynktrådar
  • Sy kapuschongen 

Men innan vi drar igång vill jag tipsa om att spola upp ett gäng spolar med den tråden du ska använda. Så himla skönt att bara ta en ny spole när undertråden tagit slut.


Vi börjar med att ta fram bakstycket och en ärm. Leta reda på markeringarna:



Lägg ärmen räta mot räta med ditt bakstycke och se till att markeringarna stämmer. Nåla.



Nu ska vi äntligen börja sy! Men kom ihåg att sömsmånen är hela 1,5 cm. Det är lätt hänt att sätta pressarfoten kant i kant med sömsmånen som vi är vana vid, med resultatet att din jacka blir alldeles för stor. Här kan du naturligtvis passa på att justera vidd etc genom att minska ner sömsmånen. Det som är bra med att det är bred sömsmån är att det finns tyg att justera med.


Sy sedan den andra ärmen på lika sätt. Avsluta med att sy fast ärmarna i först det ena framstycket och sedan i det andra. 


 Pressa därefterärmarnas sömsmån in mot ärmen. Vänta med att klippa rent sömsmånen! Det är bra mycket lättare att klippa bort den när du är klart med dina stickningar.

Nu är det dags att sy ner sömsmånen med en stickning. En stickning är helt enkelt en vanlig raksöm, fast med längre stygnlängd. Jag tycker att det är roligt att sy stickningar. Dels fyller det en funktion, att sy ner sömsmånen, men sen blir det himla fint också. Det ger plagget ett proffsigt utseende och lite mer karaktär. Välj själv om du vill ha dubbla stickningar, kontrasterande färg eller grövre tråd för just dina stickningar. Jag har valt att använda samma svarta tråd jag syr de övriga delarna med. Stygnlängden jag gillar bäst är 3,5mm. Men som sagt, det här är en smaksak och något man får prova sig fram med. Ta gärna en provlapp och testa lite innan du går loss på jackan. Bilden nedan visar hur olika sömmen ser ut med olika stygnlängd:




När du är färdig med alla fyra stickningar, vänder du på jackan och klipper bort sömsmånen.



Nu ska vi sy rynktrådarna längs halsringningen. Leta reda på dina markeringar:



Använd lååång stygnlängd (jag har använt 5mm) och sy dubbla raksömmar. Se till att dra ut trådändarna i början och slutet av dina rynktrådar. Så att du har ordentligt med tråd att dra i sen när det är dags för rynkningen. Dra inte i rynktrådarna än. Vi ska nåla ihop denna del med kragen först (men det gör vi senare) så vänta med att rynka.


Nu när det är gjort lägger vi undan jackan för en stund och koncentrerar oss i stället på kapuschongen:

 
Sy med vanlig raksöm runt och klipp små jack (mina blev lite väl stora) i rundningen, så går det lättare att pressa och sy ner sömsmånen.




Pressa ner sömsmånen och vik sedan in den råa tygkanten inåt sömmen så att du får en dubbelvikt sömsmån. Sedan syr du ner den dubbelvikta sömsmånen från rätsidan av luvan:



Avsluta med att fålla framkanten av luvan. Jag vek först in ca 2 cm och pressade. Sedan vek jag in 1 cm mot den vikta kanten:

Pressa.


Nu kan du känna dig helnöjd över att vara färdig med del 3. Så här fin blev jag i min luva. Jag ser ut som en riktig häxa ;)



Eftersom ni fick vänta lite väl länge på del 3 tänkte jag att vi kör del 4 redan imorgon. Så för er som vill köra på i raskare takt, får ni lite mer att bita i. För er andra som vill ta det lite lugnare, del 5 kommer till helgen, så ni har hela veckan på er. Låter det bra?

Fortsätt babbla inne i facebookgruppen och här inne i bloggen. Skulle du ha några frågor är det bara att fråga på! Lycka till!

PS... Visst är han söt min lille medhjälpare? Nu är det bara kvasten som saknas. Sen kan jag flyga till Blåkulla i vår ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin