måndag 20 augusti 2012

Skrynkliga mönsterark?


Ibland när jag öppnar ett nytt mönster och inser att det är ett brunt tunt knöligt mönsterark, då kan jag bli lite sur. Jag gillar inte de där tunna skrynkliga mönstren som man lätt råkar ha sönder innan man ens har fått upp dem ur fodralet. Nästan alla amerikanska/engelska mönster hör till den kategorin. Eftersom jag syr mycket från just den här typen av mönster, så surar jag antingen vidare och svär över trassliga papper, eller så gör jag något åt saken.

Ett par saker har jag lärt mig med tiden:
  1. Ha inte alltför stor respekt för mönsterarken. De håller bättre än vad man tror!
  2. Eftersom det oftast är mönster som jag själv ska använda tar jag mina mått noggrant och klipper sedan ut min storlek direkt från arken. Jag skiter kort och gott i att rita av dem. Ja, det är en liten last jag har lagt mig till med. Men det är jag värd ;)
  3. Jag stryker hela mönsterarket alternativt mina utklippta delar innan jag lägger ut dem på tyget. Man vill inte rita av veckiga mönsterark, då kan det bli tokigt.
  4. Jag nålar sällan fast mönstren i tyget utan använder istället tyngder, taperullshållaren, hålslagaren och andra lämpliga tyngder. (Nej, kaffekoppen, vinglaset eller läskburken är inte att tänka på. Tro mig!)
Sedan viker jag ihop mina mönster bäst jag vill och stoppar tillbaka i fodralet. Smidigt som bara den!
Hur gör ni andra?

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jag tänkte på det när jag ritade av mönstret att det var lite skrynkligt. Men, men..

    Hur många prickar ska man ha på strykjärnet när man stryker på mönsterpappret?

    SvaraRadera
  2. Jag gör som du. Klipper glatt ut min storlek och nålar väldigt sällan fast mönstret på tyget. När jag såg din bloggpost om kalkering skämdes jag lite. Jag har massor med kalkerpapper och en fin sporre att använda men jag har inte använt det på många år. Ska jag göra något riktigt klurigt syr jag tråckeltrådar som mönstermarkeringar istället annars fungerar det fint att göra små klipp med saxen eller sätta knappnålar som markörer. Här ska det gå fort som du vet, men jag rekommenderar ingen annan att gör på mitt sätt. ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag har också slutat att rita av - för i sanningens namn - hur ofta behöver man mönstret i flera storlekar. Någon gång klipper jag ut i allra största storleken och så viker jag in till passande storlek. Stryka på arken funkar fint - utom på vissa mönster som fastnar på strykjärnet :o( Minns inte nu vilket märke det var.

    SvaraRadera
  4. Va många bra tips, särskilt att stryka mönsterpapprena, tack!

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin