onsdag 11 januari 2012

Sewalong klänning del 1




Omröstningen talade sitt tydliga språk - ni vill sy Coffee Date Dress! Härligt! Ja, jag vet att inte alla vill sy just den klänningen, men de flesta verkar ha fallit för denna fina modell. Dessutom är det ju alltid trevligt med ett gratismönster! Då drar vi igång då :)

Vad: Coffee Date Dress från Burda. Designer: Elaine M. Huang 2009.


När:  
Del 1 förberedelser, onsdag 11/1 
Del 2 anpassning av mönsterdelar, lördag 14/1. 
Del 3 sömnad, lördag 21/1. 
Del 4 sömnad, lördag 28/1. 
Avslutning och presentation av alla fina klänningar: Onsdagen den 8 februari.


Hur: Tillsammans syr vi en klänning utifrån samma mönster.


Om upplägget:
Jag tänkte dela upp sew alongen i 4 olika delar, där en ny del presenteras ca en gång i veckan. Antingen följer man det upplägget, eller så kan man inte låta bli att sy färdigt klänningen på studs ;) Eller så tar man det i lugn och ro och syr helt i sin egen takt. 

Övrigt:
All information kommer att presenteras här inne i bloggen. Ni som gillar att snicksnacka inne på Facebook så kan ni hänga på vår gemensamma sygrupp: Sew along hos Karinottilia Där kan ni ladda upp bilder, ställa frågor etc. Självklart vill jag att ni ställer frågor här inne också! I bloggen kan alla läsa och ta del av allas kunskaper och tips. Jag förbehåller mig rätten att ladda upp foton och publicera frågor och svar hämtade från facebookgruppen här inne också. Dessutom svarar jag på frågor via mail. Maila i så fall till info@karinottilia.se så svarar jag så fort jag kan. Det finns INGA dumma frågor!
 
Del 1: Förberedelser.
Innan vi kan börja sömnaden av denna klänning måste vi ta våra mått och med största sannolikhet behöver vi anpassa mönstret efter just våra egna mått. Så... I mitt fall handlar det om att få det konstaterat... Vart har julens alla chokladaskar satt sig? Vinet och all den goda maten jag har njutit av under ledigheten... Nåväl. Jag är ett typiskt päron, liten upptill och rundare nertill. Har försökt ta mina mått vid något tillfälle själv för att sy något, men alltid misslyckats. Den här gången ska jag be någon om hjälp. Det är bara att hala fram måttbandet och be någon mäta stuss, midja och bystomfång. Passa på att ta ett mått från nacken och ner dit du vill att klänningen ska sluta. Jag är ganska lång och måste allt som ofta förlänga mina klänningar som jag syr. Jag tippar på att jag är en 38:a upptill, 42-44 nedtill, så det gäller att hitta någon balans och inte bara klippa utifrån standardtabellen.
Lägg gärna lite tid på att måtta och anpassa mönstret utifrån just dina mått. Slutresultatet blir så mycket bättre när man har varit grundlig med detta från början. 

Mönster: Vi börjar väl helt enkelt med att ladda ner mönstret. Klicka på den här länken så kommer du till mönstret som består av 24 st A4 ark. Var beredd på att klippa och tejpa! Kontrollera att kontrollrutan är i rätt storlek. Kontrollrutan finns på sid 16 och ska vara ca 10 cm (10,2cm för att vara exakt). Skulle du få kontrollrutan på ca 9,7 eller däromkring, så är det inte hela världen. Den här klänningen var generös att sy och det måste inte bli på millimetern rätt.

Material:  
Ca 2,5 m valfritt tunt klänningstyg. Mönstret föreslår bomullspoplin. Tillagt senare: Nu när jag har klippt ut visade det sig att till strl 42 behövdes 50 cm tyg till livstycke och 125 cm tyg till kjoldelarna. Totalt ca 175cm tyg.
Dolt blixtlås ca 45 cm långt.
En hyska och en haka (Säger man så? Men visst vet ni vad jag menar?)

Måttabell: Hittar du här.
Här hittade jag ett fiffigt kort där man kan notera sina mått: Burdas måttkort .

På lördag tänkte jag visa hur jag utifrån mina mått gör justeringar. Sen är det bara att klippa... Tänk på att sömsmån ej är inkluderat i detta mönster.

Hmmm... Vad har jag glömt? Säkert massor. Saknar ni något eller funderar över något, välkomna att höra av er!

Återigen, känn er varmt välkomna och se nu till att ha riktigt roligt!

10 kommentarer:

  1. Jaha, ska vi försöka få till ett måttillfälle snart då. Om du hjälper mig så hjälper jag dig.../ Bea

    SvaraRadera
  2. Hur var det med detta mönster och utskrift? Vet att det var en del krångel med rätta utskrift storleken förra gången.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt Karin! Jag kommer inte vara med, men jag tycker att du är så driftig och duktig som gör detta. Kul initiativ helt enkelt!

    SvaraRadera
  4. Åh vad roligt har bestämt mig för att vara med precis nu. För nu när jag kikade in så visste jag exakt hur jag vill att min klänning ska se ut =)

    SvaraRadera
  5. Härligt, härligt!
    Gällande utskriftsstorlek så var pdf:n som jag skrev ut i rätt storlek.

    SvaraRadera
  6. Finns det några bra tips på hur man justerar midjeomfånget för en växande mage??

    Är jag helt ute om man kanske kortar av livdelen lite och sedan gör en kjoldel med en del veck av något slag. Detta blir en nöt att knäcka för mig

    SvaraRadera
  7. Åh, vad fin! Jag är inte med, men kommer att följa era framsteg med intresse.

    SvaraRadera
  8. Jag har sett alla fina väskor sytokarna sytt så den här gången är jag med! Sylan inplanerat till den 21/1 dessutom så det borde ju gå att få till det här trots att jag lever mitt liv i flyttkartonger!

    SvaraRadera
  9. Vad roligt Nilla att du vågar dig på en klänning mitt i flytten. Tillsammans fixar vi det :)

    SvaraRadera
  10. Hej har just hittat hit, ska försöka mej på att sy denna söta klänning.
    mvh Lena

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin