lördag 3 mars 2012

Sew along Weekender - Del 2



Nu är vi igång och jag hoppas att ni har mönstret och tyg redo! Apropå tyg så kommer ni att känna igen mina tyger från den förra väsk-sew alongen... Jag tänkte att det kan vara fint att ha en stor och en liten väska som matchar. Jag kommer att känna mig trés chic när vi åker till London i apri, då jag svassar runt med både en "Weekender Travel Bag" och en "Suit yourself" handväska! Nog om det. Vilka tyger har ni valt? Ska bli så spännande att se :)

Nu drar vi igång med del 2 och den här delen kommer att handla till största del om att klippa ut alla delar i ytter- och innertyg, samt i olika mellanlägg. Sen gör vi alla så olika eftersom vi syr i olika tyger med olika bredder. Vissa måste mönsterpassa och andra behöver inte tänka på det. Och apropå mellanlägg så föreskriver mönstret både vlieseline och ett tjockare mellanlägg. Förra gången när jag sydde väskan hoppade jag över vlieselinet, men denna gång syr jag i ett tunnare tyg och då kommer jag att använda både vlieseline och Habalon (det tjockare mellanlägget).

Nu blir det ett enda "klipp-inlägg", men ni är säkert lika sugna på att börja sy som jag, så därför kommer ytterligare ett inlägg imorgon söndag, där jag visar hur jag syr mina passpoalband. Dessutom kickar vi igång med "Step 4" på mönstret som handlar om att sy de stora fickorna. Men det blir imorgon. Nu börjar vi klippa:

Känn er varmt välkomna till del 2!

1) Mitt tyg är på 110cm bredd och jag valde att vika båda kantsidor in mot mitten:


I mönsterbeskrivningen finns ett förslag på hur du kan lägga ut alla bitar. Tänk på att sömsmån ingår och behöver alltså ej läggas till:


2) Jag började med att klippa ut delarna i mitt yttertyg:
  • 2st "Main panels" mot vikt kant.
  • 2st "Large pocket panels" mot vikt kant.
  • 2st "End pocket panels" mot vikt kant.
Så här såg det ut:





3) Nu är det dags att klippa ut sidstyckena
  • 2st "Top panels" mot vikt kant. 
Ni som vill ha handtagen i samma tyg som yttertyget kan vara lite fiffiga och klippa ut dem nu: Jag vek alltså tyget så pass att den vikta delen motsvarade 61 cm. 2 handtag ska klippas ut som motsvarar måtten 7,6 cm x 122cm.


Har man då tyget dubbelvikt så blir måtten på handtagen 7,6 cm x 61 cm:


Mina handtag valde jag att klippa ut av fodertyget, återkommer till detta lite senare.
Innan det är dags att klippa ut foderdelarna ska vi klippa ut bottenplattan i yttertyget. Mät upp 22 cm x 51 cm och klipp ut en bottenplatta.

Nu ska du ha följande delar i yttertyg:
  • 2st "Main panels" mot vikt kant.
  • 2st "Large pocket panels" mot vikt kant.
  • 2st "End pocket panels" mot vikt kant.
  • 2st "Top panels"
  • 1st "Bottom Panel" 22cm x 51cm
  • Ev handtag 2st långsmala delar: 7,6cm x 122cm.


4) Fodertyg:
Nu är det dags att ta fram fodertyget och klippa ut:
  • 2st "Main panels" mot vikt kant.
  • 2st "Large pocket panels" mot vikt kant.
  • 2st "End pocket panels" mot vikt kant.
  • 2st "Top Panels" mot vikt kant
  • 1st "Bottom Panel" 22cm x 51cm
  • 2st "False Bottom Panels" 22cm x 46cm.
  • Ev handtag om du inte redan har klippt ut dessa i yttertyget. 2st långsmala delar: 7,6cm x 122cm.
Phu! Bra jobbat! Kanske är det dags att ta en kaffepaus för att vila händerna en aning. Du har nämligen en hel del klippning kvar. För nu väntar tillklippning av mellanläggen. Här ser ni alla mina tillklippta delar:



5) Mellanlägg Habalon: Jag lyckades sälja slut på Habalon mellanlägg så jag har inte en 1,5m bit att visa på. Men jag tror att ni ser ändå. Samma sak här, det finns olika sätt att lägga sina bitar på mellanlägget, men såhär gjorde jag: Längst till vänster på bilden ligger mitt handtag., sen ser ni sidstycken och de stora fickpanelerna, följt av bottenstycken högst upp. Ett av bottenstyckena fick inte plats, men ni ser principen. Klipp ut alla delar:
  • 2st Main Panels
  • 2st Large Pocket Panels
  • 2st Handtag (2,2cm x 122cm)
  • 3st False Bottom Inserts
  • 1st Bottom insert



6) Markera dryga centimetern in från kanten med märkpenna och klipp bort för sömsmånen. Detta underlättar oerhört när du ska sy ihop alla delar eftersom det inte blir så tjockt där man ska sy.


7) Dags att klippa ut följande delar i ett tunnare mellanlägg. Jag har använt vlieseline som man använder för klädsömnad. Dessa bitar vlieseline ska fästa Habalonet mot tygdelarna och klipps därför i full storlek efter samtliga delar:
  • 2st Main Panels
  • 6st Top Panels (Eller 4 om du använder ett grövre mellanlägg. Dessa ska ge extra stadga åt sidstyckena.)
  • 2st End Pocket Panels
  • 2st Large Pocket Panels
  • 1st Bottom Panel (22cm x 51 cm)





Heja! Vad bra! Nu är "trök-jobbet" gjort och vi har alla delar utklippta. Vill ni så kan ni fortsätta arbetet med att pressa fast mellanlägget på alla delar som ska ha mellanlägg. Då är ni helt redo för morgondagens inlägg där vi äntligen får börja sy! Glöm inte att tipsa varandra genom kommentarer här i bloggen alternativt inne i vår facebookgrupp.

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Tack! Känner mig lite lugnare när jag har dessa bilder och tydliga anvisningar! Kommer att starta nästa vecka när jag får hem alla material. Jag är såå peppad!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Ååh vad roligt det är med instruktioner!! Det sporrar verkligen och jag blir så himla motiverad. Idag ska jag sy lite lapptäcken med vår lapptäcksklubb här i Östhammar, sedan ska det klippas tyg. Mellanläggen har jag klippt, men inte tygerna och fodret är inte ens beställt än.

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin