onsdag 10 april 2013

Den valda vägen

 

Den här bilden har jag lånat från bloggen "Cut to Pieces" för jag tycker att den speglar det jag ska skriva om på ett väldigt bra sätt. (Sugen på att sy ryggan? Beskrivning finns i hennes blogg).

Nu är det ganska precis en vecka sedan det senaste inlägget och den här veckan har varit en av de mer händelserika i mitt liv känns det som. Jag skulle kunna summera det som "ketchupeffekten". Först kommer inget, sen kommer ingenting och till slut kommer ALLT!

Nej, nej, nej... Jag kommer inte att öppna mina drömmars tygaffär. Så ni som hade hoppas på en Karinottiliabutik inne i en central stad, det dröjer ;) 

Ni som har hängt med ett tag här i bloggen, vet att jag påbörjade lärarprogrammet för ett par år sedan, tog ett studieuppehåll, började jobba på förskola samtidigt som jag satsat en massa i mitt företag. Det senaste året har ju dessutom inneburit en del sorgligheter för mig i form av min mammas bortgång och sen en skilsmässa ovanpå det. Phu! Blir helt slut bara av att skriva om det... 

Karinottilia-företaget, bloggen sew alongerna, mässorna, kontakten med kunder och kollegor har varit min stora källa till energi under dessa år. Det kan låta lite klyshigt, men för mig är det så himla roligt att driva mitt företag. MEN. Det kräver så otroligt mycket energi och en jättestor arbetsinsats. Jag har jobbat mer eller mindre dygnet runt i perioder och det är ju inte hållbart. Men det blir lätt så när man tycker att det är roligt. Jag tror många av er kan känna igen sig i hur man lätt drivs med av sånt man njuter av att göra.

Hur som helst så har jag beslutat mig för att återuppta mina studier igen. Dags att packa ryggsäcken och se till att få min lärarexamen. Jag känner mig väldigt motiverad och drivs av tanken på att jag kommer att få arbeta med något som jag älskar - att undervisa. (Sew-along-fröken i ett nötskal...) Jag fick chansen att hoppa in i en kurs som jag inte hade avslutat, så allt har gått extremt fort. Just nu är jag ute på praktik och undervisar dagarna i ända :)

Oj, oj, oj! Kanske någon tänker. Ska Karinottilia läggas ner nu? Nix-pix! Inte alls. Däremot måste jag dra ned på tempot. Det innebär att jag inte kommer att blogga lika frekvent, jag kan inte hålla i en massa sew alonger (buhu...) och jag kommer att välja bort några mässor. Men butiken är öppen och jag tänker fortsätta leverera fantastiska tyger och mönster till de som önskar. Det är ju det som gör livet lite extra skoj, eller hur?

15 kommentarer:

  1. Grattis till ditt val av arbete som ger otroligt mycket. Även om det stundtals finns stunder som är mer "whyyyy, ooh whyyyyyy?!?". =)
    Men det är så roligt att se elevernas glädje när de lyckas med något projekt. Deras leende när något blir bra, det värmer.
    Självklart hoppas jag att du i slutändan blir slöjdlärare. =)

    SvaraRadera
  2. Önskar dig verkligen lycka till med dina studier men hoppas samtidigt att du orkar ha kvar butiken och din blogg. Jag har lärt mig en massa bra saker av dig och är sååå glad och tacksam för det och nu hoppas jag att det blir en massa barn som kommer att lära sig saker av dig och vara glada och lyckliga för det!
    Kramisar

    SvaraRadera
  3. Ohhh, vad roligt!! Du kommer passa så bra i det yrket!

    SvaraRadera
  4. Åh så kul för dig Karin! Du är ju klippt och skuren för det yrket. Lycka till skolan behöver mer lärare som dig. Som brinner för att lära ut!
    Pssst Länna har förhoppningsvis en helt ny skola f-5 stående klar om några år......

    Lycka till, Linda

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du tar upp studierna! Lycka till!!!

    SvaraRadera
  6. Lycka till! Det är så kul att följa din resa även om jag inte lämnar kommentarer så ofta.

    SvaraRadera
  7. Åh jaaa!

    Heja!!!

    /fjällan, som också pluggar igen

    SvaraRadera
  8. Det låter som en bra väg att gå och vi kommer njuta av inläggen när de kommer.

    SvaraRadera
  9. Vad spännande!! Lycka till med studierna!

    SvaraRadera
  10. Vad kul för dig! Stort lycka till! :o)

    SvaraRadera
  11. Lycka till!!! Kommer bli så bra så!!!

    SvaraRadera
  12. Heja dig! Följd ditt hjärta så blir det rätt. Och så hoppas jag ju att du kommer att jobba lokalt så Lillsnigeln kommer att få världens bästa lärare om några (ganska många) år.

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin