lördag 16 mars 2013

Sew along regnkappa del 5 - avslutning!


Tjolahopp vad fort tiden går! Vi har redan kommit fram till den femte och avslutande delen av denna regnkapps-sew along. Hoppas att alla moment har gått bra hittills och att ni känner er taggade inför avslutningen! Här har vi fått ett litet bakslag vad gäller vårväder, men jag misströstar inte. Våren lurar runt knuten. Fåglar som kvittrar, barn utan mössor och en och annan tant på cykel!

Idag går jag igenom steg 15 tom 18.

Del 5:

Steg 15
Nu ska vi sy ihop ytterdelen med fodret. Börja med att stoppa in ytterjackan i fodret - rätsida mot rätsida. Stoppa ned luvan mellan foder- och yttertyg:



Använd klämmor eller hårnålar för att hålla tyget på plats.


Innan du börjar sy kan du behöva trimma bort lite tyg från framkanterna. Om du tittar på bilden vid "Step 16" ser du att framkanten löper helt kant i kant med kapuschongen. Om du har lite för mycket tyg vid framkanten kan du bara trimma bort det. Alltså såhär:



Börja sedan sy från ena nedre hörnet upp till nacklinjen. Stanna med nålen nere, lyft pressarfoten och vänd så att du kan fortsätta sy runt nacken. OBS! Kapuschongen ligger nere mellan foder- och yttertyg, så du syr bara runt nacken och fortsätter sedna ner längs den andra sidan. Klipp sedan bort hörnen:


Klipp även små jack vid nackpartiet:


Vänd sedan jackan rätt och fingerpressa sömsmånerna. Nu får ni vrida huvudet åt vänster en aning... Så här ser det ut när den är rätt vänd:


 Använd ett lagom spetsigt föremål (penna/sticka) och peta ut tyget ordentligt vid sömsmånerna.

Sy sedan ner sömsmånen med dubbla stickningar:




Steg 16
Har du inte provat jackan än? Dags att dra på sig underverket och känna sig riktigt stolt! Passa nu på att känna efter hur längden känns. Känns den lagom lång? För lång? Korta då av den till lämplig längd. Känns den okej så har det blivit dags för att fålla jackan. Jag började med att vika upp fodret så att det är lite kortare än yttertyget. Dubbelvik och pressa.


Sen lyxade jag till det och använde min dubbelhäftande tejp till att få yttertygets uppvik på plats. När yttertyget var uppvikt och klart sydde jag fast fållen med dubbla stickningar. Jag tycker att det är fint om man har en ganska bred stickning längs ner. Men det är helt klart en smaksak. Här finns inga rätt eller fel. Gör det du tycker blir finast!


 Principen är den samma för ärmarna. Känn in så att längden är den rätta och fålla sedan.






Steg 17
Då har det blivit dags att klä knapparna till din jacka. Jag köpte ca 3cm breda knappar att klä på Ohlsson's.



 Jag tycker att det är lättast att klippa ut rundlar som är lite för stora. Jag tror att mina var ca 5cm i diameter. Sedan syr jag en söm med lång stygnlängd (4,5mm) runt kanten. På så vis är det lätt att få tyget fint rynkat runt knappen.

 Sedan tar du den runda överdelen till knappen lägger inuti din tygrundel. Drar åt rynktrådarna. Sedan trycker du dit underdelen av knappen.



Det finns en mönsterdel som visar var du ska ha dina knappar och knapphål:






Placera ut den så att du får en känsla för vart knapparna ska vara. Prova gärna jackan igen och känn efter vart du vill ha dina knappar. Kanske vill du ha dem sitta tätare? Det här måste man avgöra själv hur man vill ha det!

Jag placerade mina knappar på vänster framstycke och sydde sedan mina knapphål på höger framstycke.

Dessutom valde jag att placera knapphålen åt det här hållet:




Knapphål: Jag kommer inte visa hur man syr knapphål. De flesta av dagens moderna maskiner har egna procedurer för detta. Men det jag vill tipsa om är att självklart provsy ett par knapphål så att man vet att de blir fina, att öppningen blir lagom stor etc.

Steg 18
Nu är det bara midjebältet kvar att sy! började med att sy ihop delarna vid mitten:


Jag lade de båda långa delarna räta mot räta och sydde sedan nästan runt hela bältet. Men jag lämnade ett brett vändningshål mitt på ena långsidan. Trimmade av hörnen i varje ände, vände sedan skärpet ut och in. Det var lite småpilligt, men det gick med hälp av en sticka. Sedan använde jag klämmor för att hålla ihop vändningshålet. ta lite dubbelhäftande tejp om du föredrar det.



Jag avslutade att sy en stickning runt hela skärpet. Dags för hällor. I steg 19 visas ett sätt att göra hällor på. de kändes inte så väldigt hållbara, så jag har gjort en egen variant:


En bit tyg som jag viker dubbelt och syr en raksöm längs båda sidor. Mäter så att skärpet får plats och syr fast i midjan. Klart!

Grattis! Nu har du en helt unik regnkappa som det garanterat bara finns ett exemplar av. Bra jobbat! Nu kan vårblasket komma så att vi får använda våra fina kappor. Nästa lördag den 23 mars tänkte jag att vi kunde ha en regnkappsparad här i bloggen. Hoppas att ni hinner sy era kappor klara så att de är redo för "show-off"!

Missat någon del? Här nedan hittar du del 1-del 4:
Jag tackar för den här gången och laddar om för ett gäng nya sew-alonger, som jag kommer att presentera här i bloggen inom kort!

Vi hörs!

7 kommentarer:

  1. Åhh, jag vill så gärna vara med i paraden. Om jag bara kunde skjuta bort perfektionisten i mig och nöja mig med ett mönster. Japp, så långt har jag kommit. Jag är fortfarande på pappersstadiet. *pinsamt* Det positiva är att jag inte behöver vänta på nästa del i Sew alongen, för den väntar på mig. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Josse, heja-heja :) Näerå, man ska inte stressa med sådant här. Sew-alongen finns här när du är redo!

      Radera
  2. Så sorgligt du skrev om din mammas bortgång. Jag vet hur det känns, min mamma dog för två år sedan.

    Jag vill också tacka för dina fina tips om ditt företagande. Jag försöker också lite smått på med samma sak men inte alls i samma skala som du. Just nu känner jag mig så himla kass på just det där med marknadsföring och hur man gör för att "få ut" det man gör och blir glad när du delar med dig av dina tips och råd. Jag har gått med i Bloglovin (och följer en massa bloggar där )men fattar inte hur man gör för att registrera sin blog dit!
    En annan fråga: var köper man klämmorna som du använder i ditt inlägg??
    Tack också för din inspirerande blog!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kråkspark! Tack för din långa och trevliga kommentar! Klämmorna som jag använder kan du köpa i välsorterade quiltbutiker. Prova hos Quiltbiten i Uppsala. Hon har webbutik. Länkar direkt till klämmorna: http://quiltbiten.com/tillbehor/ovriga-kvilttillbehor/wonder-clips/

      Radera
  3. Så himla kul det har varit att vara med i din sew along.

    Tänkte höra om du kommer att ta hem det nya Sewaholic mönstret Robson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej MiMeLin!
      Javisst, de är på väg hem. Skulle redan ha fått hem dem, men de har blivit försenade. Gissar att jag har dem inom en vecka. Får du mitt nyhetsbrev? Där kommer mer info.

      Radera
  4. Nu är jag äntligen på sista momentet.
    Funderar hur får jag till fållen jag har ju
    stickat ner sömsmånen på framstycket. Man ska först
    vika fodret. det blir ju inte bra i kanten.
    Hur gjorde du?

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin