söndag 17 mars 2013

Till minne av min mamma

Idag för ett år sedan dog min mamma. Jag vet inte vad jag ska skriva. Väger varje ord på guldvåg. För hur förklarar man för någon att man fortfarande saknar henne så att det gör ont i hela kroppen? Ett år. Jaha. Ska man känna mindre saknad och sorg då? Åh vad skönt, kanske andra tänker. Nu har det där första året passerat. Nu kan livet gå vidare. Det ligger mycket i att det första året känns speciellt. Det första efter att det värsta har hänt.

Den första morgonen man vaknade och insåg att mamma verkligen inte längre fanns.
Den första gången man hälsade på pappa utan att mamma var där.
Den första gången jag hittade mammas senaste sms i telefonen.
Den första gången vi skulle ses allihopa och mammas plats var tom.
Den första Syfestivalen utan mamma (hon var min största supporter!)
De första kantarellerna som kom och som jag fick plocka utan mamma vid min sida.
Den första sommarsemestern utan att kunna slå dank med mamsen.
Den första julen utan att kunna fråga mamma om den där sillinläggningen. (Varför lärde jag mig det aldrig?)
Den första snön...
Den första våren...

Älskade mamma, jag saknar dig så!

10 kommentarer:

  1. Min mamma dog för flera år sedan och jag förstår i varje del av min kropp vad du menar. Fast jag brukar tänka att mamma har funnits som en levande person fler dagar i mitt liv än hon varit död, och att bakom varje tår finns ett positivt minne. Det gör att jag får ihop min värld. Hon dog på vår sons 7-årsdag, och det har gjort att vi firat födelsedagar utan att minneshålla hennes dödsdag. Jag var på en begravning för en tid sedan där vi fick budskapet att glädjas över att personen levat och inte sörja döden. Tänker man så känns det bättre. Må väl/Marianne

    SvaraRadera
  2. Kram!! Jag får tårar i ögonen och ska genast ringa min lilla mamma!

    SvaraRadera
  3. Stor kram!

    //Camilla Lindmark

    SvaraRadera
  4. Tack fina ni för att ni lämnade en kommentar. Det betyder så mycket!

    SvaraRadera
  5. Ingen säger det bättre än Göran Tuhnström:
    När mammor dör
    då förlorar man
    ett av väderstrecken.
    Då förlorar man
    vartannat andetag;
    då förlorar man en glänta.
    När mammor dör
    växer det sly överallt.

    Ett år är ingen tid hon har ju en gång varit hela din värld.

    SvaraRadera
  6. Jag hamnade här för jag sett alla fina tyger men din text om saknad var så fin. Beskrivningen av saknad, det där som alltid skaver. Att en gång ha varit älskad av en mamma är stort.

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin