lördag 21 april 2012

The Renfrew Top


För ett bra tag sedan ritade jag av och klippte ut mönstret till Sewaholics "Renfrew top". Sen har det inte hänt så mycket mer än att jag slängt ett öga på högen med mönsterdelar då och då. Jag visste inte riktigt i vilket tyg jag skulle sy tröjan i och ja ni vet, det blir liksom liggandes. Men så i veckan gjorde jag slag i saken och fiskade fram Hilcos campan och sydde först den långärmade, sen var den så rolig att sy så jag passade på att sy en kortärmad variant också.

Mönstret består av tre olika modeller och det jag gillar mest är att modellerna har muddar både i ärmslut och i fållen. Jag gillar det jättemycket! Jag har jättelånga ärmar och har svårt att hitta tröjor med ordentlig längd i ärmarna. De enda justeringarna jag gjorde från min size 12 var att ta upp urringningen en aning. Annars har jag inte anpassat mönstret alls. När jag sydde den kortärmade så räckte inte tyget till någon mudd på fållen, men det gick ju bra att bara fålla som vanligt istället.

Mönster: Renfrew från Sewaholic. Inom kort kommer detta mönster finnas i shopen!

Tygåtgång: 1m till den långärmade och 60 cm till den kortärmade.

Svårighetsgrad: Superlätt.

Bonus: Vid det här laget vet ni att jag är päronformad i kroppen och därför älskar jag Sewaholics mönster som helt är anpassade för oss päron.

Lite irriterande: Att jag lyckades vika upp mudden en aning på bilden där jag har den långärmade. Det här med att ta foton på sig själv i kläder man sytt... Suck!

5 kommentarer:

  1. Kanonfina, precis som du Karin!

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Och jag är också ett päron, blev himla peppad på det där mönstret. Hojta gärna när du får in det!

    SvaraRadera
  3. Snygga som sjutton, hälsar ännu ett päron ;-) Och vilken snygg mönsterpassning du fått till, det är u skitsvårt i så smala ränder.

    SvaraRadera
  4. Ytterligare ett päron mer låååånga armar blev sugen på att prova :-)

    /Jossan

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin