måndag 19 november 2012

Hur hitta kunder?

Kommer ni ihåg det här inlägget? Att driva sitt företag...





Det var onekligen ett tag sedan. Men nu tar vi det ett steg vidare. Hur var det nu igen? Jo, jag får en del frågor om företagande. Inte har jag haft en tanke på att det skulle vara intressant för andra att höra om hur vardagen ser ut för en företagare som jag själv. Men det verkar finnas en hel del frågor kring detta. Jag är långt ifrån någon expert på området, men jag delar gärna med mig av det jag kan.

Vart börjar vi? Jo, någon ville veta vart jag hittar mina kunder. Alltså, hur når man ut till sina kunder?

Att driva sitt företag del 2:

Kunder, gäster, besökare eller användare?


Kärt barn har många namn. Jag väljer att kalla mina kunder för just kunder. Arbetar du på ett hotell kanske man istället väljer att benämna sina kunder som gäster. Hur som helst så kommer jag att utgå från mitt perspektiv. Jag säljer varor på nätet som mina kunder köper. Hur hittar då mina kunder till mig?

Jag använder mig av bl a Google Analytics där jag kan få en massa information om hur mina kunder hittar till just min nätbutik. Vanligast är att man har googlat på olika söksträngar och då fått upp min butik, som man sedan har klickat sig vidare till. Men alltsom oftast har kunderna hittat till mig via bekanta eller på annat sätt hört talas om butiken på olika sätt. Kanske har man hittat till min blogg eller facebooksida och på så vis knappat sig vidare till butiken. Dessutom är sociala medier ett bra tillfälle att interagera med sina kunder. Jag har valt att ha öppna kommentarer både i bloggen och på facebook. Sen har jag mitt nyhetsbrev som driver en hel del trafik till butiken. Det där med att "driva trafik" till en hemsida/blogg, det är ett kapitel för sig och det får vi nog ta separat.

Hitta kunder var det... Olika samarbeten med andra aktörer kan också vara gynnsamt. Det kan vara någon som driver en annan blogg som länkar och tipsar om min butik. Det behöver inte nödvändigtvis vara en annan syblogg, utan kan vara vilken blogg som helst i princip. Dessutom finns en rad olika mässor som är toppenbra ställen att hitta nya kunder. Eftersom jag driver en webbutik är det egentligen bara på mässorna jag får träffa mina kunder "på riktigt". Det är en härlig känsla att få ansikten på många av mina kunder och få tillfälle att prata lite. Sist, men inte minst vill jag påminna om att gräva där man står. Mina befintliga kunder är jätteviktiga i fråga om att tipsa andra och sprida ryktet vidare om att min butik existerar.

Att vara entreprenör innebär att du många gånger får koka soppa på en spik. Var lite påhittig. Du kan marknadsföra dig på en rad olika sätt utöver de som jag redan nämnt. Dela ut flyers i området där du bor. Ha alltid med dig posters/lappar att sätta upp på diverse olika anslagstavlor. Fråga om du får lägga infoblad i andra butiker i utbyte mot att du kan tipsa dina kunder om deras butik/tjänst. Bjud på dig själv! Fråga andra om de kan sprida ditt budskap. Våga visa att du är ny och kanske inte så erfaren än. Ställ dig på stora torget i närmaste stad och dela ut lappar med info om just ditt företag. Bjud kanske på en godis eller två och kosta på dig tiden det tar att sprida just ditt budskap. För ett par somrar sedan hojade jag och min syster runt med reklamblad som vi stoppade i folks brevlådor. Det ledde inte till så mycket just där och då, men en tid senare visade det sig att flera av mina nya kunder i butiken nyttjade välkomsterbjudandet på reklamutskicket. Allt har sin början...

Kanske finns det redan olika nätverk för nya företagare på orten där du bor? Var inte rädd för att traska dit och träffa likasinnade. Man lär sig väldigt mycket av att höra andra berätta om hur just de gjorde när de startade sina företag.

Dags att summera:

Mina kunder hittar framförallt till mig via:
  • Google
  • Tidigare kunder
  • Mässor 
  • Sociala medier
  • Nyhetsbrev
  • Reklamutskick (i mindre skala).

Men vänta nu... Annonserar inte människan? Jodå, men i väldigt liten utsträckning. Men det beror inte på att det inte är ett bra sätt att nå ut till nya kunder, utan det beror på att min budget är begränsad. Att annonsera i olika medier kostar pengar och det är en värld som jag inte har utforskat närmare. Men kanske någon av er som läser har några bra tips gällande annonsering? Dela gärna med er i så fall!

Tack för att ni har läst och känn inte att ni måste skriva under på allt detta. Varsågod och plocka eventuella russin ur kakan. För en sak ska du veta, det är du själv som styr just din skuta. Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Jätteintressant inlägg! Du får gärna skriva en uppföljning på hur man får besökare till sin blogg, det vore roligt att läsa.. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du uppskattade det! Det kommer ett separat inlägg om vad man kan tänka på/göra för att driva mer trafik till sin blogg. Håll utkik!

      Radera
  2. Vad kul att få läsa om dina tankar att driva företag!!
    En av mina funderingar är hur hittar man modet att våga ta steget? Kombinerade du det egna företaget med en anställning i början eller vågade du sattsa allt på ditt egna direkt?

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin