onsdag 12 oktober 2011

Scraptunika


Åh vad härligt det är när man kan ta till vara på en massa tygrester! Jag hade en hel hög med "scraps" från olika syprojekt och många av stuvarna fick jag användning för när jag sydde den här tunikan åt mig själv. Det blev en riktig mystunika som jag tänkte matcha med ett par leggings. Kjolen på bilden funkar ju också tillsammans med tunikan, men det blev lite väl mysigt med både kjol och tunika i sweattyg... Kjolen tänkte jag kombinera med en svart topp, det tror jag kan bli fint.

Alla tyger är från Hilco och nu har jag åtminstone två outfits klara inför festivalen. Mönstret är ett ihopplock av olika tröj/tunikamönster. Jag vill verkligen slå ett slag för att våga prova sig fram med det man har hemma. Både vad gäller mönster och tyger. Testa vettja, det kan inte mer än att gå åt skogen och då får man sy något annat istället. Det är roligt att mixmatcha tyger och mönsterdelar för att få ihop något man inte skulle hitta i affären. Ibland känner jag att det är för stort fokus på de perfekta sömmarna, perfekta passformen osv... Klart att det ska se bra ut och sitta fint, men det blir lätt så att man tror att man måste ha alla fina maskiner och proffsverktyg för att kunna sy och det är lite trist. Som sagt, jag vill slå ett slag för glädjen med att sy och att så många som möjligt törs och vill prova på, oavsett syvana och vilken maskinpark man sitter på ;)

Appropå Syfestivalen så börjar det att dra ihop sig. Planeringen är i full gång och jag önskar att det inte var så mycket i skolan nu, för jag har så mycket jag vill hinna sy inför mässan. Vi får se vad jag hinner med. Planeringen tar också tid såklart, det är mycket att tänka på och förbereda, men det är bara kärt besvär. För jag har aldrig längtat så mycket efter en Syfestival som jag gör i år :)

Just nu går jag och väntar hem nya tyger från Amy Butler, tyger från Kokka och annat smått och gott som ska med till mässan. Det ska bli så himla roligt! Missa heller inte chansen att vinna entrébiljetter till mässan. När vi har nått 400 gillare på facebook får två vinnare en varsin entrébiljett. Det ni!
Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Va härlig den ser ut att vara. Mysig att ha på sig nu när hösten kommit! Ska bli kul att se dina saker på symässan, tyvärr han jag aldrig ut till din sommarbutik!

    SvaraRadera
  2. Så läcker tunika! Härligt att den är mjuk och gosig men ändå så snygg!!!
    Håller med dig om att det är det kreativa skapandet som ska vara kul och då är maskinerna inte det viktigaste.

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin