lördag 1 december 2012

Sew along necessär del 2




Hoppas att ni har hittat material till necessären och att ni har printat och lappat ihop mönsterarken, för nu kör vi!

Alla mönsterdelar:

  • Nr 1: Fram- och bakstycke 1st i yttertyg respektive fodertyg.
  • Nr 2: Sidstycken. 2 st i yttertyg respektive fodertyg.
  • Nr 3: Innerficka med fack. 1 st i fodertyg. (Klipp två om du vill ha fack på båda sidor inne i necessären.
  • Nr 4-5 hoppade jag över och använder vanlig snedslå istället.
  • Nr 6: Flärp till dragkedjan. 1 st i yttertyg.



Innan vi börjar klippa ut och sy tänkte jag visa lite olika pressarfötter som kan vara bra att ha när man syr i laminerade tyger:

Först ut är rullpressarfoten. Den rullar över tyget vilket gör att den inte suger fast mot det plastade materialet. Toppen att använda till laminerade tyger.

 
Sen har vi glidfoten, den har en beläggning som gör att den glider fram över vinyltyger. Även denna fungerar bra.


Sist men inte minst har vi den vanliga pressarfoten: Har du inte någon glid- eller rullfot, misströsta inte! Jag sydde en hel regnkappa med vanlig pressarfot. Det jag gjorde var att använda symaskinsolja under foten.


Ta en droppe på fingret och smeta ut under foten. Efter ett tag kan man behöva dutta på lite igen för att den ska glida fram. Jag vet andra som brukar sätta lite frystejp under sina fötter för att få samma effekt. Det har jag däremot inte provat. Kanske har någon något annat tips?



Sen valde jag inställningen "Leather/vinyl" på min symaskin. Har du inte denna inställning så kör du bara med lite längre stygnlängd.


Nu är det dags att lägga ut mönsterarken på yttertyget. Många av er kanske har valt ett mönstrat yttertyg och då gäller det ju att få mönstret åt samma håll. Tänk er att ni ska sy necessären i "Passion Lily", då vill man ju att blommorna pekar uppåt både på framsidan och baksidan av necessären. Så här:


Man delar alltså på det stora mönsterarket på mitten. Enklast gör man detta genom att vika mönsterark nr 1 på mitten och först klippa ut framsidan och sedan baksidan.


Lägg ut där du tycker att det passar, tänk på mönsterpassningen. Kanske vill du centrera mönstret?


Jag använder rullkniv och linjal, men det går minst lika bra att klippa ut med vanlig sax.


OBS! Tänk på att lägga till 1 cm sömsmån längst ner där du har vikt mönstret, eftersom vi kommer att sy ihop necessären i botten i nästa steg:


Lägg sedan fram- och bakstycke räta mot räta och sy med vanlig raksöm ihop båda delar. Pressa isär sömsmånen med fingrarna och sy ned sömsmånen på båda sidor:



Nog om det där med tyg som ska mönsterpassas... Jag tänkte sy min necessär i ett tyg som heter "Brassica Green" och det är inte alls lika kinkigt vad gäller mönsterpassning... Gör som ni vill med markeringarna. För över med markerpapper om ni vill, men jag tycker att det är onödigt eftersom det finns ett enklare sätt. Jag visar det lite längre fram!


Här är mina delar utklippta:


Vi börjar att snygga till innerfickan/facken:

1) Markera vart du ska vika ned överkanten. Här kan man välja att rita hela långa linjen med markeringspenna/markerpapper, men jag gör små markeringar i kanten:


 2) Dra ner mönsterarket och använd papperskanten som stöd när du pressar ned fållen (övre kanten av innerfickan). Pressa med strykjärn.


3) Vik sedan ytterligare en gång så att du får en dubbel fåll:


4) Pressa och sy med vanlig raksöm:


5) Vik den nedre kanten en gång och pressa:


Sedan är det dags att sy fast fickan på foderdelen. Lägg mönsterarket och markera vart nedre delen av fickan ska sitta:


Passa in...


 ...och nåla fast. Sy fast fickan i nedre kant med vanlig raksöm:


Avsluta med att markera vart du vill ha dina fack och sy igenom båda tyglager för att skapa fack:


Mönstret inkluderar fack på ena sidan av necessären. Självklart går det bra att lägga till fack. Gör det nu i så fall, för i nästa steg kommer vi att börja sy ihop necessären.

Vi nöjer oss med detta för denna gång. Inom ett par dagar kommer del 3 då vi syr ihop necessären. Del 4 är den avslutande delen då vi syr i dragkedjan. Sen är vi klara!

Har du några frågor? Lämna en kommentar till det här inlägget så får du garanterat svar. Alternativt ställ frågan inne i vår gemensamma facebookgrupp. Välkomna in!

1 kommentar:

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin