torsdag 6 december 2012

Sew along necessär del 4 avslutning!






I dag rundar vi av denna omgång sew along med den fjärde och avslutande delen.

Dragkedja och finlir

Vi börjar med att förbereda för blixtlås. Om du tycker att din dragkedja verkar lång, så kan du ju alltid korta av den. Men, tänk på att det gärna får vara en lite längre stump i ena änden så att du kan öppna din necessär fullt ut. Är den för kort kommer den inte kunna öppnas upp till fullo. Bara en tanke!


Jag sätter på Stylefixtape på dragkedjans baksida. Nyper sedan fast den längs hela den övre kanten:


I början av dragkedjan viker jag in öppningen så här:


Sen syr jag en raksöm med blixtlåsfoten, fast dragkedjan i båda sidor. När du kommer till löparen ser du till att ha nålen nere, lyft pressarfoten och lirka sedan löparen förbi pressarfoten för att sedan sy vidare.


Nu kan man renklippa kanten längs dragkedjan. Tänk bara på att inte klippa i dragkedjans tyg, utan bara ytter- och ev fodertyg som sticker ut. För när vi i nästa steg ska sy fast snedslån är det bra om vi har en så "ren" kant som möjligt:


Avslutning med snedslå

Så här tänker jag mig att det ska se ut när vi är klara:
 
 

Börja med att klipp till lagom långa bitar som täcker hela dragkedjan. Pressa snedslån och klipp ett litet jack, precis så som vi gjorde när vi sydde fast snedslån i kanterna. Vik in och täck på så vis början av blixtlåset:
 

Jag använder små clips för att hålla fast min snedslå. Har du inga clips kan du alltid nåla eller använda vanliga klädnypor:


Därefter ställer jag in min maskin på grövre vävt tyg, sicksack:


Syr sedan fast snedslån med sicksack. Jag tycker att det blir dekorativt med sicksacksöm. Men självklart kan du sy med vanlig raksöm också. Så här ser det ut när det är klart:




Sista momentet, flärpen

Nu är det dags att göra ett fint avslut på dragkedjan. Jag vek min bit så här på ett ungefär:
 

Lade om avslutningen av blixtlåset och sydde med raksöm fast flärpen:


Använde lite längre stygnläng:


Klar! 






Vad roligt det har varit att sy den här necessären. Nu ska det bli roligt att få se era också. Inom en vecka kör vi en liten necessär-parad här i bloggen. Ladda upp bilder på din färdiga necessär inne i facebookgruppen

Nu tar sew alongerna julledigt och laddar upp för en riktigt härlig vår sew along. Sy din egen regnkappa. Det ska bli riktigt roligt att få sätta tänderna i ett litet mer krävande projekt. Men precis som med de övriga sew alongerna är tanken att alla kan vara med oavsett syvana. Vi tar det ju stegvis. Men mer info om det i januari. 

Tack till alla er som deltar och förgyller de här sew alongerna. Utan er hade det ju inte blivit några! 


3 kommentarer:

  1. Åh, jag har inte hunnit med detta, hade verkligen velat det men nu har jag i alla fall köpt och skrivit ut mönstret. Förhoppningsvis blir det lite sytid över jul och nyår!
    /Åsa

    SvaraRadera
  2. Så mysigt att läsa om dina sew alongs, har tyvärr inte hunnit vara med denna gång men ser fram emot nästa...
    // Angi

    SvaraRadera
  3. Nu har jag sytt klart min :-). Har dock inte Facebook, vill du att jag mailar min bild?
    Kram

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin