lördag 15 december 2012

Sista minuten tips!


I går eftermiddag kom jag på att jag helt glömt bort att skriva alla julkort. Jag tillhör en alltmer sinande skara människor som fortfarande postar julkort med snigelpost. Julkort via e-post eller sms är inte min melodi... Dessutom var jag i rätta stämningen efter att ha fikat med Maja, hennes kompis och min syster. Dags att ta fram lådan där jag förvarar alla kort och brevpapper. Men döm om min förvåning när jag inte hittade ett endaste julkort. Jag har ju under flera års tid bunkrat fina julkort, ja, liksom samlat på mig. Men nu var visst lagret tömt! Det blev till att tillverka egna kort. Det är ju roligare också, men jag äger inga proffsgrejer som min scrapbookande syster gör. Så hur skulle jag fixa julkorten? Man tager vad man haver lär en kvinna ha sagt för länge sedan. Det var precis vad vi gjorde. Vi klippte och klistrade och gjorde en hel radda fina julkort. Självklart kunde jag inte låta bli att sy några också.

Här kommer ett sista-minuten-julkorts-tips:

Klipp till några vimplar i valfritt tyg och ta fram en bit papper/kartong:


Sen placerade jag ut vimplarna där jag ville ha dem och limmade fast dem med vanligt limsift. Men bara lite vid toppen av vimpeln, det är fint om de kan "vaja" lite...


Sen syr jag fast dem med vanlig raksöm igenom papper och allt:



God Jul! Nu är kortet klart :)



3 kommentarer:

  1. Åh vilken rolig idé!
    Jag föredrar oxå julkort på riktigt. Vi skickar varje år och jag tycker faktiskt det är lite trist med sms och mejl.

    SvaraRadera
  2. Men så fiffigt och fint! Kram!

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin