söndag 23 september 2012

Sew along Minoru del 10






Känner ni er redo för del 10? Idag tänkte jag att vi ska:


  • Sy foder
  • Sy fast fodret i jackan

Börja med att plocka fram dina foderdelar; bakstycke, framstycken och ärmar. Syr du i ett fodertyg som lätt fransar sig är det väl värt att overlocka/sicksacka kanterna. Sen är det bara att sy ihop delarna med vanlig raksöm. Lämna sidsömmarna tills vidare.

Ärmsömmar
Kom ihåg! Kanske har du med hjälp av den generösa sömsmånen justerat jackan på sina ställen? Jag sydde t ex min jacka lite tightare över bysten och lite rymligare över rumpan. Kom då ihåg att anpassa fodret på samma sätt. Jag valde att först sy fodret med vanlig raksöm, fast med bara 1cm sömsmån. Därefter sydde jag en parallell söm för att justera, plus att ge sömmen extra stadga. Jag avslutade med att klippa bort sömsmånen. Man vill inte ha onödigt tyg kvar mellan foder och yttertyg, blir bara knöligt.



Krage
När du har sytt i ärmar i fram- och bakstycke är det dags att sy i rynktrådarna uppe vid kragen. Gör precis på samma sätt som när du sydde i yttertyget. Sy två sömmar parallellt med lång stygnlängd. Men rynka inte än! Ta fram kragen och lägg kragen räta mot räta med fodertyget:



Synka in markeringarna och nåla:
 

Sen är det bara att rynka mellan markeringarna. Jag fäste rynktrådarna vid en av nålarna:



När du har fördelat rynket jämt, så är det bara att börja nåla. Använd gärna många nålar, så håller sig rynket bättre på plats när du syr!


Precis som du gjorde på ytterdelen, syr du fast kragen, tar bort alla rynktrådar. Pressar sömsmånen upp mot kragen och syr med en stickning ner sömsmånen mot kragen. Använd samma stygnlängd/bredd som du har använt på dina tidigare stickningar.



Ärm- och sidsömmar
Sy sedan ärm och sidsömmar. Tänk på att använda sömsmånen för eventuella justeringar om du gjort det med ytterdelen.

Knappslå
Nu ska vi sy dit de resterande två bitarna knappslå. Har du pressat på mellanlägg på dessa bitar? I annat fall är det hög tid att göra det nu. Sen lägger vi knappslån räta mot räta med fodrets framkant. Den lite vinklade delen på knappslån ska vara överst. (Precis så som vi gjorde när vi sydde fast knappslån på yttertyget). OBS!  Du syr precis som vanligt fast med raksöm och använder 1,5 cm sömsmån. Men denna gång avslutar du sömmen 10 cm från nedersta delen av knappslån. Varför? Jo, när vi avslutningsvis ska fålla jackan, kommer det att vara supersmidigt med denna "öppning" nedtill. Men det kommer vi till senare.



Pressa sedan sömsmånen ut mot knappslån och sticka ned med en stickning. Glöm inte att stanna 10 cm från nederkanten. Så här ser mitt foder ut när dessa delar är gjorda:



Foder+yttertyg=sant!
Nu börjar det äntligen hända grejer! Det har nämligen blivit dags att sy ihop foder med yttertyg. Snart kommer du att kunna prova din jacka! Så här gjorde jag:
1) Lägg helt enkelt ihop foder med yttertyg räta mot räta. 
 

2) Jag började nåla uppe vid kragen.  Här var jag noga med att stickningarna på knappslån låg precis mot varandra. Så att det ser jämt och snyggt ut sedan från rätsidan.

3) Började som sagt att nåla vid kragen och nålade sedan vid båda knappslåer:


4) Sen var det dags att sy. 1,5cm sömsmån uppe vid kragen där jag började att sy.
5) När jag hade sytt kragsömmen, bytte jag till min blixtlåsfot och sydde med ca 1 cm sömsmån längs knappslån. På den sida där löparen satt, stannade jag strax innan jag kom fram till löparen, såg till att nålen var nere, lyfte pressarfoten lirkade förbi löparen och fortsatte sedan att sy.
6) Både uppe vid örnen och nere vid hörnen klippte jag av hörnen för att få finare hörn:




Vänd jackan rätt och pilla ut hörnen och fingerpressa till sömsmånen. Pressa sedan lätt med strykjärnet. Sticka sedan ner sömsmånen genom att börja nere vid ena knappslån, fortsätt upp över kragen och ner längs andra knappslån. Klart!

Vi nöjer oss för idag och nu har vi bara två delar kvar. Nästa gång ska jag visa hur man kan sy i fodret i ärmarna utan att behöva handsy och så har vi kommit fram till midjeresåren. Sedan kommer det avslutande inlägget där vi syrde sista detaljerna på våra jackor. Inte långt kvar nu!

Nu längtar jag i alla fall efter att få svassa runt i min nya jacka och att få se era jackor klara. Vilken jackparad vi kommer att ha!

Frågor om detta inlägg? Lämna en kommentar till detta inlägg eller diskutera med de andra deltagarna inne på facebook.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin