söndag 16 september 2012

Sew along Minoru del 9






Dags för ärmmuddar och innerfickor!

Muddarna:

Vi börjar med muddarna, eller manchetterna som de också kallas:


Vik manchetten så att markeringen på kortsidan möts. Sy med 1,5cm  sömsmån en vanlig raksöm. Pressa sedan isär sömsmånen:


Vik sedan manchetten dubbel så att avigsidorna hamnar mot varandra så du får en "mudd" och passa in markeringarna:



Nu ska du klippa till två bitar resår till dina muddar. Använd måttabellen i mönstret. Jag syr jackan i storlek 10 och mina resårbitar ska vara 25,5 cm långa. Jag använder en 5cm bred resår:



Sy ihop resåren till rundlar. Kontrollera så att rundlarna är lika stora:



Stoppa sedan i en resårrundel i varje mudd:



Nåla fast och kontrollera så att markeringarna är mitt för varandra:



Manchetten/mudden ska rynkas och därför måste vi sy dit en rynktråd. sy gärna två rynktrådar parallellt med varandra, så har du en extra ifall en av trådarna går av. Använd lång stygnlängd, jag använde 4,5mm. När du syr rynktrådarna är det viktigt att du inte syr i resåren. Känn efter allteftersom du syr att du inte råkar sy i resåren:


Rynka så att mudden är lika vid som ärmslutet. Trä mudden ovanpå ärmen, räta mot räta och nåla. Använd flera nålar så får du ett fint rynk. Jag använder på tok för få nålar och det beror helt enkelt på att jag ogillar att nåla... Börja att matcha in sidsömmen på mudden med ärmens sidsöm. Sy sedan fast mudden. Dra bort rynktråden:



Så här ser det ut från rätsidan:



Innerfickor:

Jackan har två stycken innerfickor som stängs med kardborreband. Här kan man ju experimentera om man vill. Jag vet att någon har sytt i en dragkedja i en ficka, någon annan har gjort den djupare så att just hennes mobiltelefon fick plats osv, osv... Det här med innerfickor är ju som fack i en väska. Det är ju väldigt individuellt hur man vill ha dem. Våga testa att göra ändringar efter just dina behov!

Börja med att ta fram dina fickdelar:


Se till att ha strykjärnet redo för nu kommer du behöva pressa lite nu och då. Börja med att vika ned sömsmånen till markeringen och pressa. Vik sedan en gång till och pressa. (Du kan också börja med att vika ner vid markeringen och sedan vika in den råa tygkanten mot det pressade vecket.) 
 




Sy sedan en raksöm för att fästa sömsmånen. Jag sydde även en stickning upptill och jag använde en längre stygnlängd (3mm) Sicksacka kanterna:

 


Nedan ser ni en bild på mina två kardborredelar. Du har en del som har små "krokar" (handelen) och en med mjukt "lurv" (hondelen). Längst ner på bilden ser du handelen och överst hondelen. Kardborre i all ära, men den kan vara ganska vass i kanterna. Jag klippte till bitar om ca 2 cm och sedan rundade jag av hörnen litet. Inget roligt att ha vassa hörn att riva sig på när man ska sticka ned handen i sin ficka!


Vi börjar med att sy fast hanen på fickans insida. Och nu gäller det att måtta in den i mitten på fickan. Ta fram mönstret, sätt lite tejp på kardborren och tryck till:




Sy sedan fast kardborren med en söm runt kanterna och avsluta med ett kryss i mitten. Från avigan:
 

Från rätan:


Nu ska vi vika in höger kortsida och bottendelen av fickan. Du behöver inte nåla, bara pressa. Jag saknar dessvärre en bild på detta, men jag tror att ni förstår. Kika annars på bildsekvens nummer 13 i mönstret.

Dags att ta fram det ena framstycket. Sy fast den andra biten kardborre på markeringen på framstycket. Skulle du ha missat att göra markeringarna vid fickorna kan du ta fram mönsterarket och göra markeringarna nu istället. Lägg sedan fickan ovanpå och tryck till kardborren så att fickan sitter. Nåla gärna med ett par nålar. Dubbelkolla så att du har rätt ficka för rätt framstycke. Den råa kanten på fickan ska ligga kant i kant med den råa delen av framstycket.




Sy sedan fast fickan med en stickning runt om. Jag sydde en dubbelstickning runt:



Sådärja. Färdiga för denna gång. Nästa inlägg kommer förhoppningsvis under veckan, men senast till helgen som kommer. Då ska vi sy foder och börja montera ihop foder med jackan. Åh vad det ska bli kul! Ni får en hemläxa tills dess och det är att sy fast hängaren i bakstycket. Det kommer det inga bilder på, utan vi kastar oss som sagt direkt över foderdelarna nästa gång.

Bra jobbat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin