fredag 28 september 2012

Sew along Minorujacka del 12 - avslutning!






Tänk att vi är framme vid den 12:e och avslutande delen i denna omgång sew along! Tiden går fort när man har roligt och under ca 1,5 månad har vi sytt på våra jackor. Några sydde färdigt jackan på studs och andra har tagit det lite lugnare. Det är ju det som är tjusningen med sew alongerna, att man tar det i sin egen takt.

Idag ska vi avsluta genom att:

  • Sy resåren i midjan
  • Fålla jackan

Sy midjereseåren

Lägg ut jackan och släta ut ytter- och innertyg ordentligt, så att fodret inte ligger knöligt över ryggen:


Nåla fast foder och yttertyg längs markeringen:


Dags att sy själva kanalen där resåren ska löpa. Min resår är 5 cm bred, har du en smalare resår anpassar du helt enkelt kanalen efter just din bredd. Jag sydde och drog bort markeringtråden allteftersom jag sydde:



Så här ser det ut från fodersidan. Dags att ta fram resåren (som du har mätt upp efter måttabellen på ett ungefär):


Sen är det bara att dra igenom resåren i resårkanalen precis som vanligt. Sy fast i ena änden och fäst den andra änden med säkerhetsnålen. Nu är det bara att prova jackan. Justera resåren efter dina önskemål och avsluta genom att sy fast den andra änden:




Fålla jackan

Nu har vi bara ett moment kvar och det är att fålla jackan. Jag tycker om när jackor går ner om bara än så lite över rumpan. Därför kommer jag att släppa ner fållen lite i bak. Fundera på hur du vill ha din fåll. Smal? Bred? Med en trippelstickning, eller bara en vanlig stickning? En fåll är ju inte bara en fåll, det är ett avslut som ger en snygg finish på hela ditt sömnadsprojekt.

Lägg ut jackan med fodret uppåt. Nu ser det ju ganska tufsigt ut nedtill, eller hur? Men lugn... Det kommer att bli så fint...




Bli heller inte förskräckt när du ser hur det ser ut i hörnen. Allt är i sin ordning.



Man viker helt enkelt in fodret inuti yttertyget. Jag började med att vika upp precis så mycket jag ville på jackfållen. Jag utgick från vilken färdig längd jag ville ha, vek in, nålade och pressade. I nästa steg viker jag fållen inåt mot min första vikning, så att den blir dubbel. Fodertyget hamnar fint inunder fållen.


Nåla, nåla, nåla... Jag fick använda extra många nålar eftersom min fåll är lite svängd ner över baken. När jag hade nålat klart valde jag att dubbelkolla från rätsidan att det såg snyggt ut:




Sen är det bara att sy fast fållen. Jag valde att sy från rätsidan med en lite längre stygnlängd. Voila klart!

Här kommer dessutom lite bildbevis på den färdiga jackan






Nu kan jag faktiskt knappt bärga mig inför att få se era färdiga jackor. Om en dryg vecka tänkte jag att vi publicerar en traditionsenlig kavalkad med alla våra färdiga jackor. Ladda gärna upp bilder på era fördiga jackor inne i facebookgruppen, så samlar jag ihop alla bilder. Har du inte facebook, kan du maila bilden till info@karinottilia.se. Tack till alla som har deltagit och bidragit med så mycket kunskap. Det här blir ju bara roligare och roligare!

Lycka till med avslutningen av jackan!

5 kommentarer:

  1. Jättefin! Imponerad av er som gav er på det här projektet!

    SvaraRadera
  2. Å så snygg!! Hade jag bara orkat sy en jacka så hade detta varit ett givet val!

    SvaraRadera
  3. Ohhh, vad den blev fin! Du är supertjusig i den!

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin