onsdag 12 september 2012

Sew along minorujacka del 8


Nu har vi kommit fram till det här med dragkedjan. Jag vet att många känner ett lätt (somliga mer) obehag inför detta moment. Därför har jag "only for you" kallat in experthjälp av Gunilla! Gunilla har arbetat som sömmerska och sytt i otaliga blixtlås genom åren. Jag hamnar i lä direkt och därför känns det skönt att ha Gunillas tips och råd att luta sig emot och hon gästar oss alltså i detta inlägg i form av "Tips från Gunilla". Så här skriver Gunilla i mejlet till mig:

"Det är inte svårt att sy i blixtlås, men det är mycket tråkigt förarbete fast det brukar som alltid löna sej om lägger tiden där, det är tråkigt att sprätta."
 
Dessutom klipper jag in hennes beskrivning på hur man kan sy i ett dolt blixtlås i jackan. Bonus!!!

Ett STORT tack på förhand till Gunilla som så hjälpsamt visar oss andra blåbär hur man syr i ett blixtlås! Om ni undrar över något hittar ni Gunilla inne i vår gemensamma facebookgrupp.

Känner ni er redo? Bra! Kom ihåg, det verkligen inte är svårt, man måste bara vara noggrann.

Summa summarum, idag ska vi:

  • Sy i blixtlåset. Ja vi nöjer oss med det tror jag.
Vi börjar med blixtlåset:


Mitt blixtlås är 80 cm långt till storlek 10. Enligt mönstret skulle jag ha ett 75 cm långt. Det är lite en smaksak om man vill att låset ska gå hela vägen ner till jackans fåll (så som mönsterbilden visar), eller om man vill att det ska sluta ca 5 cm upp. Välj själv vad du tycker är finast! Jag vet att jag skrev i materialförteckningen att man skulle ha ett 80-85 cm långt blixtlås. Detta blir för tok för långt om man t ex syr storlek 4. Så ledsen att jag inte förtydligade att längden på blixtlås hänger ihop med storlek på jackan.

Gunilla tipsar oss om att först nåla fast blixtlåset, sen tråckla fast det för att avsluta med att sy fast det. Vi börjar alltså med att nåla fast det med nålarna på längden. Du vill ju kunna öppna och stänga blixtlåset innan du syr fast det. Varför då? Jo, man vill försäkra sig om att det sitter där det ska. Nåla alltså fast blixtlåset räta mot räta med knappslån:


För att underlätta nålningen så får du dela blixtlåset. Dubbelkolla så att rätt del hamnar på rätt sida:





Sen tråcklar vi fast blixtlåset. Jag använde vanlig bomullstråd och nål. Enligt Gunilla är bomullstråd att föredra eftersom den inte tvinnar sig lika mycket. Tänk, det hade jag inte en aning om! Bilden nedan visar hur det ser ut på baksidan av knappslån:


Gör likadant på båda sidor. Nu är det dags att dubbelkolla en extra gång (innan vi börjar sy) att allt sitter rakt och fint:







När du känner dig nöjd är det bara att börja sy. Enligt Gunilla kan det vara klokt att använda en lite längre stygnlängd när du syr fast blixtlåset. Ifall du måste sprätta, så underlättar den längre stygnlängden. Du kommer ändå att sy fast dragkedjan med ytterligare en söm i ett senare skede.




Kom ihåg att sy fast dragkedjan från samma håll. Börjar du uppe på ena sidan, så ska du börja uppe på nästa sida. När man syr med maskin drar sig alltid blixtlåset mer eller mindre och har man då börjat sy från samma ände så riskerar man inte en sned dragkedja...

Kommer ni ihåg hur man gjorde med löparen? Förr eller senare kommer man fram till blixtlåsets löpare. Lättast är att stanna med nålen nere, lyfta pressarfoten och försiktigt skjuta undan löparen under pressarfoten. Sen fortsätter man att sy:



Klart! Passa på att prova jackan för att få en känsla av hur den kommer att se ut! Men du, kom ihåg att vi ska sy i resår i midjan, ärmslut och foder såklart. Men visst är jackan redan himla snygg?

På söndag publicerar jag nästa inlägg. Då blir det ärmmuddar och innerfickor. Åh vad roligt att vi så smått börjar närma oss en färdig jacka!

För er som känner er sugna på att prova sy i ett dolt blixtlås. Nedan hittar ni Gunillas beskrivning:

1. Tråckla ihop jackan mitt fram, vi har ju ingen mittfam markering men det är bra med minst 1,5 cm sömsmån, med långa sygn på maskinen. Pressa isär sömsmånen.

2. Nu finns två alternativ, till jackan passar det bäst att nåla fast låset med tråckelsömmen/mitt fram mitt på låset. På en klänning eller kjol passar det bättre att sätta låset så att framstycket råder över hela tänderna på låset.

3. Nu är det enklaste att tråckla för hand med korta stygn nära tänderna, snyggast blir det om man kan få tyget att inte strama över tänderna då vill det gärna bli en glipa när man är klar.
Nu hade det ju varit bäst om man kunnat sy direkt, men eftersom löparen inte går att flytta måste man i så fall sy långt ut på "låsets sömsmån" risken är stor att man syr brevid.
Mitt råd är att ta bort tråckelsygnen mitt fram och sedan syr man som vanligt, om man vill ha stickning kan man sy den direkt eller sy fast låset med vanlig tråd i jackans färg, och sen sy en söm till i eller brevid den första sömmen, jag sy i manchester ich då blir ju sömmen nästan osynlig, så där bestämmer tygvalet.



4 kommentarer:

  1. Tänk på att om man syr blixtlåset dolt som beskrivningen från Gunilla så blir det lite annorlunda längre fram. När man ska sy ihop ytterjackan med foderjackan måste man då minska på bredden på slån på foderjackan innan man syr ihop dom.
    Ett alternativ är att dela foderslån i två olika breda delar och sy fast dragkedjan där men det förutsätter att man inte klippt ut dom delarna än eller har mer tyg att klippa ut nya ur.

    SvaraRadera
  2. Karin, jag måste få fråga varför du inte använder pressarfot för blixtlås? På den här jackan spelar det ju inte så stor roll att mycket av blixtlåsets bendel syns, det kan tom vara en snygg effekt, men det underlättar ändå att ha en riktig blixtlåspressarfot, är min erfarenhet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skulle ha skrivit det att här spelar det ingen roll. Men i vanliga fall, älskar min blixtlåsfot!

      Radera
  3. Jag vill lägga till et moment här som gör att man i slutskedet slipper att sprätta ena sidan av dragkedjan.
    När man tråcklat fast ena halvan av drag kedjan. Stänger man kedjan.
    Vid nästan all sömnad har man en tvärgående söm mot dragkedjesömmen.
    Sätt en markering (nål, streck, tråckeltråd) vid den osydda sidan så du kan rikta sömmen
    på det stället. Två tvärgående sömmar som inte möts är inte snyggt.
    Ofta är det mitt fram i synhöjd. / Bibbi

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin