måndag 21 november 2011

Tomteklänning






Nu är den sydd. Årets julklänning! Det känns så skönt att vi är överens lilla M och jag om årets julutstyrsel. Den här klänningen har hon bestämt att hon ska ha på julafton, "för då blir tomten så glad"... Sen var det en annan stass som skulle på dagen efter, på juldagen. Ja, själv har jag inte kommit alls lika långt i min planering. Det brukar sluta med att jag står och river runt i garderoben på julafton efter något som jag kan ha på mig. Dessutom brukar jag banna mig själv för att inte ha tänkt på vilka kläder jag ska ha lite tidigare. För att inte tala om nylonstrumpbyxor, som jag använder sådär en gång om året, dessa brukar aldrig inhandlas i tid utan jag får ta förra årets fastän de är zebrarandiga av slitage och fulla med nagellacksändringar. Ja, ja, kanske blir det bättring till den här julen :)

Modell: Ett mjukisklänningsmönster från Allt om Handarbete. Kommer inte ihåg vilket nummer. Men jag vet att jag har jämfört det med Ottobres creative workshop och att stämde storleksmässigt. Så utgå från en långärmad tröja i valfri modell och dra ut sidlinjerna för att få en klänning.

Tyg: Tomtetyget med det jättekonstiga namnet "Swergenmützchen" från Hilco. Dessvärre har jag sålt slut på det här tyget, men om någon känner sig frestad så kan ni alltid prova hos NeaNobelle. Fickan dekorerade jag med ett band från Farbenmix som jag tyckte passade fin-fint ihop med tomtetyget.

Övrigt: Visst var det bra att jag sydde klänningen i en lite större storlek så att hon kan ha den länge? Ibland blir jag så trött på mig själv... Vad tänkte jag med? Ska hon gå runt i tomteklänningen till påsk?
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin