söndag 4 december 2011

Förberedelserna fortsätter


Ju tystare det är i bloggen bland kommentarerna, ju mer rörelse är det i vår sew along facebookgrupp. Det var det här jag var lite rädd för, att alla intressanta diskussioner och frågor skulle fastna där inne. Men så länge blogspot inte har någon bra funktion för diskussioner inne i bloggen så får man hitta andra forum. Jag ska istället försöka lyfta några highlights in hit ;)

Just nu beställs det mönster och av de som har fått sina mönster har många redan satt ihop själva mönsterdelarna. Sen är det ju det här med tygval. Några verkar redan ha bestämt sig, andra letar fortfarande. Sen vet jag att det är några ivriga som kommit längre. Man kanske redan har klippt ut alla delar så att man får börja sy någongång!!!

Frågor som har dykt upp har bl a varit:
  • Vad ska filten användas till? Jo, den fungerar som ett mellanlägg. Tips på alternativa mellanlägg som kommit upp är: fleece, bordsfilt, tunn quiltvadd m.m.
  • Måste man ha Habalonmellanlägg? Nej, det tror jag inte. Kan man hitta något annat stabilt till den lilla biten som behövs så går det säkert bra. 
  • Utskriftsformatet, stämmer det? Ja, så länge man kontrollerar att kontrollrutan "inchsquare" stämmer, så är formatet det rätta. Sidnummer syns även på det rätta utskriftsformatet.
  • Tygval. Måste man ha tjockt tyg? Nej, men kanske blir väskan lite stadigare och finare i formen. Men det är ju en smaksak helt enkelt.
  • Kan man ändra designen på väskan men ändå vara med i Sew alongen? Javisst! Ju fler som är med desto roligare! Allas väskor kommer med största sannolikhet att vara väldigt individuella. Jag hoppas i alla fall att de blir det. Åh vad roligt det ska bli att se slutresultaten!
  • Passpoalband. Vilken bredd/tjocklek? Ja, det håller vi som bäst på att pratar om just nu och jag får återkomma med vad svaret blir. Vad jag vet är att man kan hoppa över dem eller använda fuskpasspoal (dubbelvikt snedremsa) om man inte vill köpa riktiga. Eller så tillverkar man sina egna alternativt köper färdiga.
  • Vilken sorts blixtlås behöver man? Längderna anges i mönstret, men inte bredden. Så det verkar vara längden spom är det viktiga. Färg, plast, metall, delbart etc, det väljer man själv.
Hoppas att ni andra sew alongare kan fylla på med ev frågor och svar bland kommentarerna som jag kan ha glömt.
Visst börjar man så smått känna sig redo för tillklippning och montering? På torsdag kör vi nästa steg, så till alla som vill följa med på det tåget, vässa saxarna!

(Bilderna till collaget har jag lånat från Studio Cherie)

12 kommentarer:

  1. Jättebra sammanställning! Jag är ju med inne i FB-gruppen men följer alla dina inlägg här också! :-)

    SvaraRadera
  2. Superduper!! Jag har insett att jag måste passa nu innan jul. Har en lång lista med julklappar.. Men är sugen på att vara med senare! Kanske tom ger mig på att sy den här väskan för den är så grymt snygg!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Är också inne här och på FB-sidan.

    Skrev precis en fråga där, men bäst att ställa den här med då.

    Ska man förtvätta tygerna...? Antar att de väskorna man köper ute i affärerna inte är det.

    Hur ska ni andra göra?

    SvaraRadera
  4. Jag har förtvättat mina tyger men det är nog för att alla tyger i mitt skåp är förtvättade innan de hamnar där inne och jag använder hyllvärmare till väskan. Det blir ju lättare att tvätta om allt är förtvättat!

    Jag klippte ut min igår men måste införskaffa mellanlägg och haba....vad det nu hette. Vad ska man föresten ha det till? Botten?
    /Strömming

    SvaraRadera
  5. Jeg har beklageligvis ikke tid til å være med nå men ser at jeg kan ha god nytte av dette seinere. Jeg syns det er topp at du skriver her på bloggen, jeg ligger nemlig langt etter i utviklingen og er ikke inne på FB.
    Følger med på hva som skjer fremover.
    Ønsker deg en riktig fin 2. advent!
    Pernilla

    SvaraRadera
  6. Turboneedle: Jag förtvättar inte dessa väsktyger, men det är ju en smaksak.
    Susanna: Habalonmellanlägget, tror jag att man ska ha precis där man viker väskan, som en stadig smal kant. Hmmm... Svårt att förklara.
    Pillan: Det är ju så det är tänkt. Att alla ska ha nytta av detta oavsett om man är "med" eller inte.
    od Andulky: Kan tänka mig att du har en massa på todolistan ;)

    SvaraRadera
  7. Susanna: Botten skulle ju Habalon passa ypperliogt bra till. Hmmm... Tyckte inte i mönstret att det stod nått om det. Men det kan man ju säkert lägga till. Det ska jag försöka mig på :)

    SvaraRadera
  8. Jag förtvättar inte mina tyger... var för otålig för det den här gången. Men jag får väl chansa på att det inte krymper och drar sig för mycket om jag måste tvätta.

    Mitt huvudtyg är mönstrat men tyvärr är inte mönstret synkat med trådriktningen... så jag måste tyvärr klippa lite snett. Men jag prioriterade snygg bild istället för trådrakt. Kommer säkert få ångra mig.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att dina inlägg här är superbra Karin! Det är kul med fb-gruppen, men när jag behöver informationen går jag in här och läser. Så bra sammanställningar! Jag ska nog försöka ge mig på passpoal också, de sista sakerna jag måste köpa ska jag gå förbi tygverket och införskaffa på onsdag tänkte jag. Hoppas de har det som behövs! Är lite nervös nu för hur det ska gå, men det är kampanda som gäller :-) Ska bli jättekul att se alla väskor sen.

    SvaraRadera
  10. Var är det passpaolen skall sitta?

    SvaraRadera
  11. Kul att få följa med, fast man försöker undvika fb i det längsta :) Ska bli roligt att få se alla väskor!

    SvaraRadera
  12. Mimmi: Paspoalen sitter mellan dragkedjan och yttertyget vid väskans öppning.

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin