söndag 10 juni 2012

Jag utmanar er!

 

Hej!

Jag är en kvinna i mina bästa år! Närmare bestämt 38 år. Om jag rör på mig? Jo, när jag ska till och från bilen, upp och ner ur soffan, till och från symaskinen och ibland tar jag en och annan promenad runt byn jag bor i. 

Ja, där har ni mig! Men... Något har inträffat och allt började med en övning som kallas för "plankan". Några vänner började planka och jag såg den ena statusuppdateringen efter den andra. (Ibland kan sådana statusuppdateringar få en att känna sig peppad och inte bara usel...) Så jag började också. En medbloggerska tipsade om en bra början:
  • 3 x 30 sek på knä (2ggr/dag)
  • 3 x 45 sek på knä
  • 3 x 60 sek på knä
När det där känns för mesigt då börjar man om med 3 x 30 fast på tå. För mig blev det en bra start att komma igång med något. Mina promenader i all ära, men de ger mig inte några fasta mag- och ryggmuskler. Plankan däremot - Hua!

I samma veva drog Sue på JoS blogg igång en "Train along", där hon dagligen kommer att utmana oss med olika övningar (visst Sue?) Som morot kan vi dokumentera våra övningar genom att enkelt notera "genomfört" eller "ej genomfört". En ytterligare bra sak är att vi kan göra en jämförelse innan vi drar igång. Hon har lagt upp några olika övningar som vi genomför på tid/maxantal som en värdemätare. Notera hur mycket du klarar idag och sen blir det trevligt att göra en jämförelse efter genomförd train along.

Det där låter ju kul men är inget för mig tänker kanske du som läser nu. Kanske är du som jag som gärna drar igång saker, men inte alltid slutför? Kanske känner du dig rejält otränad och knappt vet hur man stavar till knäböj och situps (situp, då sitter man väl bara upp ;) Eller så tänker du, nej jag ska inte dra igång fler saker i mitt liv, jag har så mycket annat nu med skolavslutningar, vårfester på jobbet, gräsmattor som ska klippas (superbra vardagsmotion!) och grillfester som ska fixas.
  
Kanske är det så att du helt enkelt inte prioriterar dig själv?

Så har det varit för mig. Jag fixar och grejar och mina dagar är fyllda av jobb, olika aktiviteter och måsten. Tänk vad lätt det har varit att inte prioritera min träning! Jag har haft så många ursäkter så ni kan aldrig ana. För några veckor sedan hade jag ett samtal, med en för mig då okänd kvinna, som fick mig att inse att jag måste prioritera min hälsa och mitt välbefinnande. Visst låter det självklart när man hör det så där från någon annan. Men om sanningen ska fram så gick det rakt in i hjärtat på mig och jag kände en enorm lust och kraft att komma igång med den prioriteringen. Den innebär ju inte bara slit och släp i form av löparrundor, det kan vara en stund för sig själv på morgonen eller att få gå och lägga sig i ett skönt bad.


Visst är ni med mig? Den här gången är jag med mig i alla fall!

Train alongen drar igång imorgon, men kika in i JoS blogg för att redan idag smygstarta med dina före- och efter tester. Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Så klokt skrivet! Jepp varje dag kommer en liten utmaning till alla deltagare. Ju fler som är med desto roligare!
    Tanken är att jag ska ha "pass" som inte kräver ombyte (iaf i början sen får vi se vad alla tycker)och som man hinner med oavsett hur mycket annat man har att göra. Några minuter här och där borde man kunna få ihop. Det jobbiga i detta är det mentala tror jag.

    SvaraRadera
  2. Du är rolig du! Till och från symaskinen.... :-) Men vad jobbigt, nu måste jag ju också hänga på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det Tinis så att vi kan hetsa varandra :)

      Radera
    2. Ju fler desto roligare. Rätt roligt idag att tänka på alla som gör knäböj :)

      Radera
  3. Heja dig!! Som du vet älskar jag att träna och har man väl börjat blir det ett måste, precis som sömnaden, dessutom lovar jag att du kommer må bättre och tycka att det är rätt roligt till slut ;-)... Hojta om du vill komma och gympa med mig nån kväll!
    Kram!!

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin