söndag 17 juni 2012

Tunika med upprullade ärmar


Idag sydde jag klart min tunika från Happy Homemade och den var både enkel och rolig att sy. Tidigare har jag skytt knapphåll eftersom min gamla symaskin älskade att tugga i sig tyg just vid knapphålsömnad. Men med min nya symaskin är det bara ett trevligt moment! Jag brukar sy "size 12" och jag är en 38:a upptill och 42:a nedtill. Brukar bli perfekt. Men just denna modell är lite rak och jag skulle vilja ha den lite insvängd över ryggen, så det blir att sy dit ett par insnitt senare. Annars sitter den som en smäck!

Tyget är det fina Melody sketch från Nani IRO och var härligt att sy i. Tygåtgång: Ca 2 m. Vill du undvika att tyget "klättrar" så använd underklänning, alt sy i ett foder. Det blir helt klart fler i denna  modell. Kan tänka mig att prova att korta av den så att det blir mer av en skjortblus. Ja, det får jag nog prova nästa gång!

6 kommentarer:

  1. Superfin! Vad roligt att du också skytt knapphålen förut, det gör jag nu, ska bli såå härligt med ny symaskin. Kunde föresten inte låta bli att klicka hem lite grann av de där fina tygerna, få se om det räcker till något det jag köpt eller om jag måste köpa lite mer senare. Att göra-listan är så lång, men jag kunde verkligen inte låta bli dem, köpte ju mönsterböckerna för länge sen... Hoppas du får en fin vecka! Kram!

    SvaraRadera
  2. Så snyggt!
    Kommer du ha din butik öppet nåt i sommar? Jag kommer vara i Stockholm och Sala och då även passera Uppsala för att träffa min gamla mammagrupp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske några sponatan söndagar. Håll utkik i blogg//nyhetsbrev :) Vad roligt ifall vi kunde ses!

      Radera
  3. Men du så vacker! Vill gärna testa att sy ärmar med uppvik, min symaskin syr också väldigt fina knapphål, det känns så lyxigt!

    SvaraRadera
  4. Det är så snyggt med sådana ärmar. Hurra vad fin den var

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin