lördag 2 juni 2012

Sew along plånbok del 1


Välkomna till plånboks-sew alongen! Vad roligt att det är så många som vill vara med! Det blir roligare ju fler vi är. Fler frågor, fler lösningar, men framförallt, fler färdiga plånböcker :)

Det ska bli så himla roligt att dra igång igen och lite extra pirrigt eftersom jag valt att publicera små filmsnuttar. Tänkte att det kunde vara roligt som ett komplement till de traditionella bild-text-inläggen. Men var lugna, allt kommer att publiceras i bloggen. Så hackar bilden, eller är ljudet taskigt, strunta i filmklippen och koncentrera er på inläggen här i bloggen istället. Men hellre testa än att inte prova alls är mitt motto! För er som är lika nyfikna som jag på nya saker, klicka på "play" i listen till höger.

Det finns en facebook-grupp där det snick-snackas en hel del om pågående sew alonger. Klicka på länken för att gå med: Sew along hos Karinottilia
Är du inte redan medlem? Välkommen att gå med! Men kom ihåg att det är här i bloggen materialet publiceras, så känn dig inte tvungen att gå med i facebook för att följa denna sew along, se det mer som en bonus.

Denna omgång blir en ganska kort omgång. Tanken är vi ska sy klart plånboken på en vecka. Vi delar upp det i tre delar, varav första delen publiceras i dag söndag, del 2 publiceras på onsdag och del 3 publiceras på fredag. Dessutom är tanken att det ska kosta så lite material som möjligt. Lite tyg, en dragkedja, lite mellanlägg och en tryckknapp är vad som behövs. Mönstret kostar gratis eftersom jag har knåpat ihop det själv!

Nog pratat, nu drar vi igång!


Del 1:
Idag klipper vi till delarna till plånboken. Jag har valt två olika tyger. Ett enfärgat yttertyg (easy cotton som är ett litet stadigare bomullstyg) och ett mönstrat tyg till foder (summer dots orange).
 

Material:
2 bitar yttertyg 13 x 23 cm
2 bitar fodertyg 13 x 23 cm
2 bitar till kortfickorna och myntfickan 13 x 48 cm
1 bit till ytterficka 13 x 10 cm (välj samma som yttertyg alternativt ett kontrasterande tyg).
1 liten bit tyg till flärpen, som man stänger plånboken med 9 x 9 cm
1 dragkedja ca 14 cm



Vlieseline: 
2 bitar 13 x 23 cm
1 st  x 9 cm


Passa på att pressa på vlieselinet på yttertyget och flärpen. Kom ihåg att man aldrig stryker på själva vlieselinet, utan pressa på tygsidan. Spraya med lite vatten på tyget och pressa sedan 8 sekunder över hela tyget så att vlieslinet verkligen fäster.

Vi nöjer oss såhär långt och på onsdag börjar vi att montera ihop plånboken. Se då till att ha ett passande plastkort redo eftersom vi ska måtta in kortfickorna då.


Hoppas att ni lämnar många kommentarer och ev frågor här i bloggen så att så många som möjligt får ta del av frågorna och svaren. Känn er varmt välkomna!

35 kommentarer:

  1. Nyfiken på varför man inte stryker på vlisselinet utan på tygsidan?? Tror jag gjort fel...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh jag tror jag sätter igång redan i kväll jag med! :)

    SvaraRadera
  3. Så kul att vi redan sätter igång. Nu ska jag leta rätt på lämpligt tyg

    SvaraRadera
  4. Anna, det beror på att man inte vill bränna för hårt på vlieslinet. Pressar man från tygsidan så slipper man dessutom klet från mellanlägget. Har du pressat från mellanläggsidan är det inte hela världen, det funkar!

    SvaraRadera
  5. Åh kul...då får vi lite att pyssla med imorgon i grå vädret.

    SvaraRadera
  6. Morrondagen är räddad ;)
    Leta tyg och hitta rullkniven!!
    Ha en triktigt trevlig (sy)-helg!!

    SvaraRadera
  7. Kul. ska också försöka hänga på :) i flytt kaoset här hemma.. vill så gärna sy en plånbok..

    SvaraRadera
  8. Det här projektet är verkligen ett mini-projekt. Det är kul, det är enkelt och det går snabbt. Om en vecka kan ni ha en toppenfin plånbok :)

    SvaraRadera
  9. Har aldrig varit med innan, men nu vågar jag äntligen :) är även i behov av en ny plånbok!

    SvaraRadera
  10. kul att det är igång! ser fram emot min första sew along! : ) nu ska jag bara försöka välja tyg...

    SvaraRadera
  11. Ett överskådligt och greppbart litet projekt!
    Videoklippet funkar utmärkt! Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack malida form för respons på videoklipp. Känns ju alltid lite pirrigt när man ska prova något nytt.

      Radera
  12. Åh vad spännande!! Jag måste dock vänta till måndag eftersom jag jobbar hela helgen :-(

    SvaraRadera
  13. Jag vill gärna vara med, ska bli spännande

    SvaraRadera
  14. Sådärja! Då var jag klar med steg ett.... vad ska jag nu hitta på?!

    SvaraRadera
  15. Jag köpte ett hilco-tyg med körsbär av dig på syfestivalen. Kan jag använda det som yttertyg, eller ska jag leta reda på ett kraftigare tyg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pysselsara! Du kan använda det tyget, men tänk då på att använda ett litet tjockare mellanlägg, så att plånboken inte blir för tunn. Gärna ett vadderat mellanlägg. Lycka till!

      Radera
    2. Tack Karin! Hittade inget vadderat mellanlägg i gömmorna, så det får bli ett annat tyg denna gång. Vem vet, det kanske blir fler plånböcker. Jag får inte upp någon play-knapp i högermenyn. Måste man bli medlem någonstans för att se videoklippet?

      Radera
    3. Nej, absolut inte. Det ska bara vara att trycka "play". Om det inte finns en playknapp, prova att klicka på bilden (om du kan se någon bild).

      Radera
    4. Ser tyvärr ingen bild, får kolla inställningarna på datorn...

      Radera
    5. Kanske en dum fråga, men har du en minidator? Bilden ligger allra längst ut i högerlisten så isf får du scrolla ut till höger. Bara en tanke...

      Radera
    6. Tyvärr inte. Ser rubriken, och en ruta utan bild...

      Radera
  16. Jättekul med videoklipp & ett kortisprojekt! Allt finns hemma. Då kanske jag slutför denna gång :-)
    /Anna

    SvaraRadera
  17. Vad kul, jag är med! Siktar på att klippa till allt imorgon så jag är syklar på onsdag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skoj! Bara allt är tillklippt så går det bara av farten sen!

      Radera
  18. Åhh nu har jag med sett filmen. Himla bra gjort, men jag hade lite svårt att få till bra ljud. Hade max på både dator och film men det var väldigt lågt.

    Nu ska jag bara botanisera bland alla vävda tyger :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sandra, ska se om jag kan förbättra till nästa gång! Kul att du är med!

      Radera
  19. Så roligt Karin! Och du är ju så bra framför kameran! Tokgillar dig och dina sew alonger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Camilla, vad roligt att du uppskattar mina sew alonger :)

      Radera
  20. Jag är med, har klippt till alla bitar och väntar otåligt till på onsdag;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trådanten, jag väntar ivrigt på att få publicera... :) Roligt att du är med!

      Radera
  21. Jag får inte upp din film på min I-Pad, säkert en inställning eller något program som behövs, är det någon som har ett tips? Har klippt och ska just nu stryka! Detta är j u jätteskoj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har märkt att ett par stycken har haft svårt att få upp klippet. Prova att gå in på min facebooksida före att titta på klippet! http://www.facebook.com/#!/pages/Karinottilia/113813854735

      Radera
  22. Sitter i bilen på väg hem efter en helg med bröllop och minisemester ner över Tyskland och Danmark. Nu är jag jättesugen på att komma hem och rota i tyggömman efter passande tyg. Tanken är att köra på samma som de två tidigare sew-along-väskorna och förhoppningsvis har jag kvar lite prickigt tyg från fodret på weekender bagen som jag kan ha som foder på plånboken! Håller tummarna för det!

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin