fredag 15 mars 2013

BWAP

 

Den här bloggen är ju tänkt att handla om sömnad, men det har varit på tok för lite av den varan den sista tiden. Vad beror det på kan man ju fråga sig? Har jag lagt av mig alldeles? Är jag lat? Har tråden tagit slut? Har jag haft strömlöst i flera veckor och därför inte kunnat starta maskinen? Nej. Mina tankar har varit på helt andra håll. Tid för sömnad har inte funnits. Inspirationen finns, tro mig! Men tiden... 

Visst har ni hört uttrycket SWAP, som betyder "Sewing With A Plan"? Ni har säkert sett det på nätet, eller kanske provat själva? I korthet går det ut på att planera, låt säga en vårgarderob. Man bestämmer sig för att sy kanske en kjol, en blus, några tröjor och kanske en fin vårjacka till det. Man planerar modeller, tyger, färger osv. Slutresultatet ska gärna matcha, som att man kanske har valt en basfärg och sedan ett par accentfärger. Man har alltså en plan innan man sätter saxen i första bästa tyg. 

Lite som när man shoppar kläder. Vissa planerar sina inköp baserat på behov och luckor i den redan ganska matchande garderoben, och andra shoppar lite mer på impuls. Nu drar jag det här till sin spets kanske, finns säkert en hel massa "mittemellan" också. Vi som åtminstone tror oss ha en plan och inte alls duttshoppar på rea :)

Hur som helst, jag älskar tanken av att "Sy Med En Plan". Jag är förtjust i tanken tänka först, klippa sen. Men jag måste erkänna jag är mer av en klippa först, tänka sen-person. En slarvmaja tänker kanske någon. Nej, slarvig är jag inte, men lite impulsstyrd är jag allt. Ju äldre man blir vill man ju gärna tro att man blir sådär skönt medveten om sina brister och tillkortakommanden. Jag vet att jag kan vara lite kortsiktig emellanåt och vid årsskiftet lovade jag mig själv att jag skulle anamma lite av SWAP-tänket. Bli lite mer analytisk, planerande och långsiktig. Både vad gäller min sömnad, men framförallt vad det gäller mitt företag Karinottilia Fabric. Det är ju min baby som jag så gärna vill se växa sig större och starkare. Därför är det dags att anamma "BWAP" - "Business With A Plan". Att ha en långsiktig planering är skönt, men det är inte alltid man hinner tänka långt fram och i flera steg. Jag har ju ingen strateg som jag kan bolla med i fikarummet. (Jag har ju inte ens ett fikarum!) Jag har ingen marknadsavdelning att stämma av med eller någon styrelse som behöver blidkas. Jag har mig själv. Det räcker ju ganska långt, men åh vad jag kan sakna andra att bolla just sådana här frågor med! Det får nog ingå i min plan att skaffa mig bollplank. Tills dess så är ni mitt bollplank. Tack för att jag fick gagga av mig i mitt virtuella fikarum ;)

(Bild lånad från dalskog.nu)

3 kommentarer:

  1. Låter ungefär som jag, klippa först, tänka sen, oftast använder jag inte ens mönster när jag ska sy till mig själv, klipper lite på måfå, provar in, klart!

    Vad är dina framtidsplaner för företaget? Designa egna tyger, ta in mjuka tyger? Sälja färdigsytt? Spännande och lite skrämmande, att fundera på vart det är på väg, eller hur?

    Vill du gagga kan du få komma och gagga i mitt fikarum om du vill...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ugglan! Ja, jag gaggar gärna i ditt fikarum :) Nej, några mjuka tyger blir det inte. Det finns det andra som är så bra på. Mina planer går mer åt fysisk butik, kurser och annat skoj. Vi får se vad jag lyckas åstadkomma :)

      Radera
  2. Åh, tänk vad kul det vore! Lite kurser eller varför inte fysiska sew alonger? Inte bara för att lära sig svåra moment utan också för att bli färdig någon gång. Och för all positiv energi och inspiration man får av att sammanstråla.
    Minns när jag gick på kurs i underklädessömnad. Så olika vi var (och valde) men så kul att umgås och se projekten växa fram. Sedan fortsatte den butiken med sycafé några gånger per månad. Då kunde man komma med sina pågående projekt eller bara testa någon teknik eller symaskin som hon hade. Men då fick jag mitt första barn... Lust? Ja! Tid? Nja.

    Lycka till!
    /Anna

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin